باغ گلها کجاست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟

باغ گلها

baghgholha kojast irnab ir باغ گلها کجاست؟

باغ گلها کجاست؟

موقعيت :‌ميدان بزرگمهر ابتداي خيابان سلمان فارسي
تلفن : ۳۲۶۷۲۰۵۹
اصفهان، اين شهرلاجوردي كه چونان نگارستاني دلپذير، و مرواريدي گرانبها و بي‌بديل در مركز فلات ايران زمين خوش مي‌درخشد، اينك در طلوع راستين ديگري از رونق آباداني زيباتر و با شكوهتر از ديروز و روزگاران پيشين با پرنيان رنگ در رنگ گلها و فضاهاي سبز و دلاويزي كه در هر كوه و برزنش چشم نوازي مي‌كنند، در هم مي‌آميزد تا زيبايي و شادابي را در فضاهاي شهري مفهومي تازه بخشد.

در عصري كه «ماشينيسم» و رشد قارچ ‌گونه صنايع آلاينده، محيط زيست انسان و موجودات زنده را به مخاطره افكنده و آلودگي هوا سر منشأ بسياري از بيماريهاي تنفسي و مرگ و ميرهاي ناگهاني شده است، و در فصلي از تاريخ كه خطرات ناشي از آلودگي هوا و كاهش موحش نازك شدن لايه اوزن نگراني عموم ملل جهان را برانگيخته است و آينده‌اي تاريك را براي ابناء بشر به تصوير مي كشاند، نمي‌توان در چاره‌انديشي و يافتن راه برون رفت از مشكلات تعلل ورزيد. بايد باور كنيم كه يك نهضت بزرگ ملي در ايجاد يك محيط سالم شهري مي‌تواند التيام بخش و ضامن سلامتي روح و جسم شهروندان باشد. پس بايد دريچه‌اي به باغ اميد گشود و رويش و سخاوت را به نظاره نشست.

خوشبختانه از چند سال پيش به اين سو، فضاهاي سبز شهر اصفهان در پرتو برنامه‌ريزيها و تلاشهاي شهرداري و سازمان پاركها و فضاهاي سبز گسترش يافته است، به گونه‌اي سرانه فضاي سبز اين شهر به ازاي هر شهروند به مرز حدود ۵/۱۳ متر مربع رسيده كه در يك مقايسه اجمالي به حداقل استاندارد جهاني يعني ۱۵ متر مربع نزديك شده است. اين فضاهاي سبز كه مشتمل بر فضاهاي دل‌انگيز حاشيه زاينده‌رود و پاركهاي محلي و كوهستاني و جنگلي است زيبايي، شادابي و پالايش نسبي هواي شهر اصفهان را باعث گرديده است

باغ بزرگ گلها است و جاي جاي آن باغ در باغ، اما اين پروژه معظم واسطه عقد پاركهاي شهر به شمار مي‌رود. ويژگي و امتياز منحصر به فرد اين باغ را بايد در وجوه چندگانه تفريحي، فرهنگي، آموزشي و تحقيقي آن جستجو كرد كه اميد مي‌رود با جذابيتهاي چشمگير خود، استعدادهاي توريستي شهر اصفهان را بيش از پيش افزايش دهد و تقويت كند.

اين طرح به عنوان يكي از طرحهاي مهم و بزرگ اصفهان+۲۲ به بهره‌برداري مي‌رسد تا بدينوسيله بر زيباييها و مناظر ديدني اين شهر بيفزايد و دانشجويان و دانش‌پژوهان بتوانند از اين مكان استفاده نمايند و اوقات فراغت خود را با گل و گياه سپري كنند.

در طراحي اين باغ اقليم خشك منطقه اصفهان مورد توجه قرار گرفته و آب به صورت فواره‌هايي كوتاه جريان مي‌يابد و سرانجام به بركه برخورد مي‌كند، همچنين عناصر و مختصات فرهنگ معماري سنتي اصفهان در بناهاي اين باغ تبلور عيني يافته است.

معرفي قسمتهاي مختلف مجموعه باغ گلها
پاويون ورودي :

ساختماني به ابعاد ۶×۹ و ارتفاع ۶ متر در دو اشكوب است كه طبقه همكف آن مشتمل بر دو قسمت شمالي و جنوبي (در سمت شمالي پلكان ساختمان و سمت جنوبي دفتري جهت ارائه بروشور و اطلاعات باغ و نمايش بذر گلها) مي‌باشد. طبقه اول به صورت صفه است، كه از اين صفه مي‌توان محوطه كلي پارك را نظاره نمود و طبقه دوم كه شامل يك سالن است براي ارائه فيلم و اسلايد انواع گياهان منظور گرديده است.

باغ صخره‌اي :

وسعت اين باغ ۲۵۰۰ متر و ارتفاع ۳ متر است و ۲۵۰ گونه گياهان صخره‌اي كه نمايي از طبيعت را ارائه مي‌نمايند، در اين باغ كاشته شده است.

آبشار باغ :

اين آبشار در سمت شرقي باغ صخره‌اي قرار دارد و از ارتفاع چهارمتري حجم قابل توجهي از آب به داخل بركه ريزش مي‌كند و جريان مي‌يابد. در ساختمان آبشار از انواع سنگهاي رودخانه‌اي استفاده گرديده است تا آبشار كاملاً طبيعي جلوه نمايد.

بركه :

به منظور تلطيف هوا و پرورش انواع گياهان آبزي، در طرح باغ بركه‌اي به مساحت حدود ۳۵۰۰ متر مربع در ضلع جنوب شرقي باغ پيش‌بيني گرديده است.

محوطه مخصوص كودكان :

در اين محوطه با استفاده از انواع پرچينها طرحي پيش‌بيني گرديده است كه بچه‌ها بتوانند با گريز و اختفاء ساعاتي از وقت خود را در باغ بگذرانند.

محوطه باغ :

سطح كلي قطعات باغ جمنكاري و با پيش‌بيني انواع باغچه‌ها در طرحهاي متنوع استفاده از گلهاي فصلي يكساله، دو ساله، دائمي و درخچه‌هاي زينتي ممكن مي‌گردد. در مركز باغ طرح فرش كه يكي از نقشهاي اصيل و ديرينه اصفهان است و گل و بوته و ترنج فرش از انواع انشاء گلها استفاده مي‌گردد، معابر باغ كه حدود ۵۰۰۰ متر مربع است با نوعي كفپوش (سنگهاي گرانيت) با طرحهاي خاص مفروش گرديده است.

باغ رز:

در قسمتي از باغ ، باغچه‌هايي به منظور كشت انواع گل رز در ايران در نظر گرفته شده است.
آمفي تئاتر روباز :

در ضلع شرقي باغ گلها، در انتهاي محور اصلي به منظور برگزاري نمايشگاههاي مختلف و مراسم جشن و سخنراني، با استفاده از تنه درختان فضايي به شكل آمفي تئاتر پيش بيني ‌ شده است كه ظرفيت آن حدود ۲۵۰ نفر مي‌باشد.

گلخانه :

به منظور پويا بودن باغ گلها، با توجه به شرايط اقليمي اصفهان و كمبود گل در فصل زمستان، مجموعه گلخانه به مساحت ۷۰۰ متر مربع در ضلع مال شرق باغ پيش‌بيني شده است كه با فراهم نمودن انواع اقليم در طول فصل زمستان بازديد كنندگان مي‌توانند نظاره‌گر انواع گلها باشند.

نرده‌هاي اطراف باغ :

با توجه به تنو‏ع گلها و گياهاني كه نياز به مراقبت ويژه‌ دارند، اطراف باغ با نرده‌هاي ساده و ديوار سبز انواع پرچين محصور، به گونه‌اي كه ضمن جلوگيري از تردد افراد به صورت ديواره‌اي سبز محدوده باغ را مشخص سازد.
باغ گياهاني دارويي و خوراكي :

اين مجموعه با مساحتي در حدود ۱۱۷۰ متر مربع داراي ۱۳۲ گونه از انواع گياهان دارويي و خوراكي موجود در مناطق مختلف ايران مي‌باشد كه بر اساس يك سري مطالعات، انتخاب و نسبت به كشت آن اقدام شده است. موقعيت اين مجموعه در شمال باغ مي‌باشد.

باغ سوزني برگان :

اين قسمت داراي انواع درختان سوزني برگ مي‌باشد كه مساحتي بيش از ۲۱۶۶ متر مربع از باغ را به خود اختصاص داده و در منتهي‌اليه درياچه واقع گرديده است. تنوع گونه ها در اين مجموعه بالغ بر ۸۶ گونه مي‌باشد.

باغ گياهان پيازي :

اين مجموعه نيز با انواع گياهان پيازي شكل گرفته، همچنين سعي شده با استفاده از تعداد قابل توجهي از گونه‌هايي كه با شرايط آب و هوايي اصفهان سازگاري دارند، منظره زيبايي به نمايش گذاشته شود.تعداد گونه‌هاي اين مجموعه ۳۸ گونه و مساحت آن بالغ بر ۷۴۰ متر مربع است.

مجموعه گونه‌هاي زنبق :

اين مجموعه نيز با مساحتي در حدود ۹۰۰ متر مربع درضلع شرقي باغ و در كنار آمفي تئاتر با تعداد ۴۶ گونه گياهي پيش‌بيني شده است كه داراي گونه‌هاي متعدد زنبق مي‌باشد.

مجموعه پرچين :

به منظور جداسازي و تفكيك قطعات مختلف از پرچينهاي متفاوت با گونه مورت، انواع شمشاد، و زرشك استفاده گرديده كه طول عمليات اجرايي در اين بخش به ۱۵۴۰ متر بالغ مي‌گردد.

مجموعه گونه‌هاي داوودي :

اين مجموعه نيز با مساحتي در حدود ۹۰۰ متر مربع در ضلع شرقي باغ با تعداد ۲۶ گونه گياهي پيش‌بيني شده است كه داراي گونه‌هاي متعدد از گلهاي داوودي مي‌باشد.

آب نما :

معابر اصلي و فرعي با استفاده از آب نماهايي به قطع ۸۰×۴۰ سانتيمتر همراه با فواره‌هاي متعددا جرا گرديده كه طراوت و زيبايي‌ خاصي به مجموعه بخشيده است. آب مورد استفاده از مركز باغ به منتهي اليه آب نماها متصل شده و پس از برگشت مجدد به صورت چرخشي جريان مي‌يابد.

به منظور كاهش هزينه‌ كارگري و حداكثر استفاده از آب و همچنين ايجاد محيطي مرطوب، از آبياري تحت فشار استفاده شده و كليه سطوحي كه امكان آبياري باراني در آن وجود دارد، تحت پوشش طرح فوق قرار گرفته است.

جهت تأمين نور مناسب و روشنايي باغ در شب از پايه‌هاي بلند به همراه پروژكتور جهت نورپردازي به روش متمركز استفاده شده است. همچنين پايه‌هاي كوتاه با نور ملايم در مسيرهاي حركت پيش‌بيني گرديده است كه فضاي زيبايي را در شب ايجاد مي‌نمايد.

با عنايت به فلسفه وجودي باغ مبني بر ارائه انواع گلها سازگار با شرايط آب و هوايي اصفهان مجموعاً درقسمتهاي مختلف باغ تعداد ۳۹۵ گونه گياهي كاشته شده .


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *