آبشار تزر کجاست
چـقـدر مفـید بـود ؟

آبشار تزر

 

آبشار ترز در دهستان لفور (لپور) در شهرستان سواد کوه شمالی واقع شده است. این آبشار در میان جنگل های ترز قرار دارد که از مناطق مرتفع منطقه لفور به شمار می رود. در گذشته، منطقه ترز، محل تردد مردم لفور به شیرگاه از طریق راه مالرو بود. همچنین از این راه به عنوان مسیر زمستانی جاده ابریشم نیز یاد شده است. در دوره حکومت مازیار بر طبرستان در سلسله کارنوندیان، این منطقه از مناطق استراتژیک به شمار می رفت.

آبشار ترز در مسیر یکی از شاخه های فرعی رودخانه بابل رود واقع شده و در نهایت نیز به این رودخانه می پیوندد. این آبشار آهکی از گونه دم اسبی (Horsetail) می باشد و ۱۸ متر ارتفاع دارد.

abshar terz kojast irnab ir آبشار تزر کجاست

آبشار ترز

وجود آهک در آب رودخانه موجب رسوب گذاری و شکل گیری بستر عمودی آبشار در گذر زمان شده است. به دلیل شسته شدن بستر پایینی آبشار، غار آهکی کوچکی نیز در پای آبشار شکل گرفته است.

این منطقه و آبشار ترز منطقه ای بکر بشمار میرود. در این جنگل پیاده ‌روی و طبیعت گردی بسیار دل انگیز و روحنواز است، عبور از میان درختانی که از دوره سوم زمین شناسی باقیمانده بسیار جالب و تماشایی است. دیدن درختان کهنسال راش، ممرز، لیلکی، انجیلی، ازگیل و… و آشنایی با گونه‌ های نادر گیاهی منطقه، حس زیبایی در انسان بوجود می آورد. نفس کشیدن در هوای پاک جنگل و عبور از مسیر رودخانه ها و گام برداشتن بر روی پل ها هیجان و لذت این سفر  را دو چندان می کند.

اردیبهشت و خرداد بهترین فصل سفر به این منطقه است. مسیر جنگل تا آبشار پوشیده از پونه های کوهی است که میتوانید سوغات ببرید.

اگر به فکر آب بازی با آبشار هستید، از خرداد تا اواخر شهریور که هوا گرم است میتوانید به این منطقه سفر کنید. اما در میانه تابستان هوای جنگل تا حدی شرجی است.

5d4a95e6c6b7a abshar terz kojast irnab ir آبشار تزر کجاست

آبشار ترز

دیدن جنگل در فصل پاییز در ماه های مهر و آبان خالی از لطف نیست. به خصوص که در مسیر پیاده روی تا آبشار تعدادی درخت انجیلی وجود دارد که خزان زیبایی را به نمایش می گذارند.

مسیر دسترسی
این آبشار در استان مازندران، شهرستان سواد کوه شمالی، در دل جنگل های منطقه لفور قرار گرفته است. پس از گذر از فیروزکوه و پل سفید، باید خود را به شیرگاه برسانید. بعد از عبور از ایستگاه راه‌ آهن شهر، مسیر جاده گنج افروز را به سمت بابل ادامه بدهید تا به خروجی سه‌ راه لفور برسید. سپس باید کمتر از ده کیلومتر از جاده فرعی را طی کنید تا به ابتدای مسیر پیاده ‌روی آبشار برسید. بعد از حدود سی دقیقه پیاده‌ روی در شیب نسبتا ملایم، آبشار پیش چشمان شما نمایان می ‌شود. صدای رودخانه در سراسر این مسیر راهنمای خوبی برای رسیدن به مقصد است. آبشار در انتهای این رودخانه میباشد.

مسیر جنگل در راستای جاده سد البرز است.
منطقه لفور از جمله مناطق بکر جنگلی در ایران به شمار می رود که از  طریق شهرهای شیرگاه (جاده فیروزکوه) یا بابل (از طریق جاده هراز و عبور از شهر آمل) میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید.
از جاده فیروزکوه وقتی به دوراهی شیرگاه رسیدید باید سمت چپ بروید، از آنجا به بعد از روستاهای مختلفی عبور میکنید که هرکدام زیبایی های خاصی دارند.
مدت زمان پیاده روی شما تا آبشار ترز حدود ۴۰ دقیقه هست. مسیر نسبتا همواره و شیب زیادی ندارد. (به جز دو قسمت که تپه ای کوچک رو باید بالا بروید و از طرف دیگه پایین بیایید.) بنابراین اگر تجربه پیاده روی های روزانه داشته باشید، این برنامه برای شما سخت نیست.

5d4a95e940a7f abshar terz kojast irnab ir آبشار تزر کجاست

آبشار ترز

اطلاعات لازم
در مواقع بارندگی مسیر داخل جنگل بسیار لغزنده است و عملا دسترسی به آبشار بسیار سخت خواهد بود. بنابراین اگر روزهای بارندگی و چند روز بعد را برای این سفر انتخاب کردید، کفش مناسب کوهپیمایی همراه داشته باشید.

برای عبور از رودخانه بابل رود پلی چوبی وجود دارد. با احتیاط می تونید از روی آن عبور کنید. در صورت تمایل میتوانید از قسمت های کم عمق رودخانه هم عبور کنید.

بهترین وسیله برای این سفر خودروی شخصی شماست. چون با توجه به راه فرعی که دارد، ماشین به سختی پیدا میشود.

اگر این سفر رو انتخاب می کنید باید صبح زود به سمت شیرگاه (یا بابل) حرکت کنید. فاصله آبشار از تهران ۲۳۰ کیلومتر و حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه زمان نیاز است تا به ابتدای مسیر پیاده روی برسید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *