باغ خسرو شاهی
چـقـدر مفـید بـود ؟
baghkhosro shahi irnab ir باغ خسرو شاهی


باغ خسرو شاهی

 

در محله جماران باغ‌های زیبایی قرار گرفته که در دل خود خاطراتی دارد. برخی از این باغ‌ها باقی نیست و جای خود را به برج‌ها و ساختمان‌ها داده است. باغ‌ها به نام مالکان آنها شناخته می‌شد. یکی از باغ‌هایی که هنوز سرپا مانده، باغ «علی خسروشاهی» در همسایگی محله حصارک جماران است. گروه صنعتی مینو سال ۱۳۳۸ از سوی علی خسروشاهی بنیان نهاده شد و در آبان همان سال فعالیت تولیدی خود را با تأسیس شرکت صنعتی پارس مینو آغاز کرد که تا سال ۱۳۵۷ مدیریت کارخانه برعهده او بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعه در اختیار سازمان صنایع ملی ایران قرار گرفت. در میانه باغ ۱۵هزار‌مترمربعی خسروشاهی در شمال محله جماران، کوشک ۲طبقه‌ای قرار دارد که این روزها با عنوان سرای محله جماران میزبان شهروندان است. البته ۷هزار‌مترمربع از این باغ در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) قرار گرفته و با دیوار از قسمت سرای محله جدا شده است. سال ۱۳۹۱این باغ از سوی شهرداری خریداری شد و در اختیار سرای محله قرار گرفت.

باشگاه ورزشی بانوان در بخش شمالی محوطه بیرونی سرای محله و در بخش جنوبی آمفی‌تئاتر فعال است. در کوچکی از انتهای حسینیه جماران و بیت حضرت امام(ره) به این باغ باز می‌شود. آن روزها که امام خمینی(ره) به دلیل مسائل امنیتی نمی‌توانستند در کوچه و خیابان قدم بزنند با توجه به توصیه دکترشان که هر صبح باید ۲۰دقیقه پیاده‌روی می‌کردند خسروشاهی این باغ را در اختیار امام(ره) قرار داده بود تا ایشان بتوانند در این باغ قدم بزنند.

حضرت امام(ره) برخی اوقات در این باغ با حضور عده‌ای اندک نمازجماعت هم اقامه می‌کردند. از باغ‌های دیگر این محله باغ مشیرالسلطنه (امیر سلیمانی) است که شاید بزرگ‌ترین باغ در جماران باشد. این باغ ۲۰هزار‌مترمربعی از سوی شهرداری تهران خریداری و ساختمان قدیمی آن بازسازی شده و با عنوان فرهنگسرای امام(ره) فعالیت می‌کند. باغ‌های سزاوار، زاهدی، فولادی، ضرغام‌فر و صانعی از دیگر باغ‌های این محله بود که جای برخی از آنها ساختمان سبز شده است.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *