آبشار رود معجن از دیدنی‌های شهرستان تربت حیدریه
چـقـدر مفـید بـود ؟

 آبشار رود معجن

 

  گویا در ذهنمان همان جاده ابریشم قدیم نقش می‌بندد که این «تربت‌حیدریه» را با شرق دور و اروپا ارتباط می‌داد، گویی این سرزمین محل اتصال تمدن‌های قدیم هم‌چون چین، رم، یونان و اندلس بوده است چون نیک نظر کنیم این سرزمین را مهد پارسی دری به لحاظ فرهنگی، قطب زعفران جهان به لحاظ اقتصادی، نگین سبز خراسان مرکزی به لحاظ طبیعی و مرکز مبادله افکار و اندیشه‌های سیاسی به ویژه در عصر مشروطیت می‌توان نام برد.

abshar rod majan irnab ir آبشار رود معجن از دیدنی‌های شهرستان تربت حیدریه

آبشار رود معجن

به گزارش ایسنا، یکی از شهرهای بزرگ و با سابقه خراسان رضوی که روزگاری جزو سرزمین اشکانیان به شمار می‌آمد، شهرستان تربت‌حیدریه است. این شهرستان مکان‌های دیدنی فراوانی دارد که «آبشار رود معجن» یکی از این دیدنی‌ها است.

روستای «رود معجن» به واسطه قرار داشتن در ناحیه کوهستانی، زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنکی دارد که در میان دره‌ای عمیق واقع شده و از میان آن یک رودخانه دائمی عبور می‌کند که بخش بزرگی از روستا در سمت غربی رودخانه واقع شده است.

«آبشار رود ‌معجن» در روستای رودمعجن در شمال غربی تربت حیدریه واقع شده که به واسطه جاده کوهستانی پرپیچ ‌وخم، رودخانه پرآب و آبشاری بلند از روستاهای محبوب طبیعت‌گردها در خراسان است.

5d3c11f57733e abshar rod majan irnab ir آبشار رود معجن از دیدنی‌های شهرستان تربت حیدریه

آبشار رود معجن

این آبشار در چهار کیلومتری روستا رودمعجن با ارتفاع ۲۸ متری، پدید آمده از سلسله کوه‌های چهل‌تن در ۵۴ کیلومتری غرب شهرستان سرچشمه گرفته که پس از ایجاد آبشار وارد رودخانه حصارچه می‌شود.

مسیر آبشار در مسیر رودخانه و از میان باغات اهالی روستا عبور می‌کند؛ از روستا تا آبشار «رود معجن» حدود ۵۰ دقیقه باید پیاده رفت. آبشار در میان یک تنگه بلند و عظیم قرار دارد و خود آبشار از دیواره پشتی فاصله دارد به طوری که می‌توان به راحتی پشت آن ایستاد.

5d3c11f5cf6aa abshar rod majan irnab ir آبشار رود معجن از دیدنی‌های شهرستان تربت حیدریه

آبشار رود معجن

این طور که از اسناد برمی‌آید نام قدیمی این روستا «رود مهجن» بوده است و حتی در برخی سنگ قبرهای قدیمی اهالی روستا، «رود مهجن» به عنوان دنباله فامیل آن‌ها قید شده است. گفته می‌شود از زمان قاجار نام این روستا به «رود معجن» تغییر یافته است.

هر کجا که نام «رود معجن» شنیده می‌شود، آب‌وهوای خوش، کوچه باغ‌ها، رودخانه‌های پرآب و مزارع سرسبز در ذهن تداعی می‌شود.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *