آبشار نیاسر کجاست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟
absharniyasar kojast irnab ir آبشار نیاسر کجاست؟

آبشار نیاسر کجاست؟

شهر زیبای نیاسر جاذبه های طبیعی و تاریخی شگرفی را در دل خود جای داده، جاذبه هایی بی نظیر که به لطف آنها این شهر مورد توجه بسیاری از گردشگران و علاقمندان به تاریخ و طبیعت قرار می گیرد. واژه نیاسر که متعلق به فارسی کهن می باشد به معنای سایه و سرماست ولی به عقیده برخی به معنی ایستاده نیز می باشد.
می توان از چشمه تالار (اسکندریه) واقع در کنار چارطاقی (آتشکده ساسانی) به عنوان منبع و سرچشمه این آبشار نام برد. دو سوم از آب این چشمه به آبشار و یک سوم باقی مانده هم به محله نو می ریزد. حجم آب این آبشار در فصل پاییز به حداقل مقدار خود و در فصل زمستان به حداکثرش می رسد. در آیین میترا آب از اهمیت فوق العاده ای برخوردارست و غسل و شست و شو در میان پیروان آن مرسوم بوده. با توجه به این اعتقادات آتشگاه نزدیک به این آبشار را به پیروان آیین میترا اختصاص می دهند. در بدنه این آبشار استالاکتیت ها و استالاکمیت های فوق العاده ی به چشم می خورند که به دلیل پدیده های انحلال سنگ آهک توسط جریان های زیرزمینی در طی سالیان متوالی به وجود آمده است. البته بروز این پدیده به دلیل سنگ های بدنه و آبراه هایی است که از جنس آهکند. از یکی از جذاب ترین مراسمی که در نزدیکی این آبشار انجام می شود، می توان به قربانی کردن اهالی محله های سرکمر و بره زن در روز عید قربان در آن اشاره کرد. این مردم قربانی های خود را در کنار این آبشار می کشند و خون آن را به آب می ریزند تا به همراه آب آبشار به قسمت های دیگر جاری شود. آنها معتقدند انجام این کار باعث افزایش خیر و برکت و پرآبی خواهد شد. در نیاسر مراسم گلاب گیری هرساله از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد برگزار می شود از این رو در این بازه زمانی گردشگران بسیاری به این منطقه سرازیر می شوند.

بهترین زمان بازدید:
بهترین زمان بازدید از این مکان فصل های بهار و زمستان است.

امکانات اقامت:
اگر قصد دارید که برای مدت کوتای در نیاسر بمانید، باغ تاریخی تالار گزینه مناسبی خواهد بود. ولی اگر ترجیح می دهید که مکانی خلوت تر را انتخاب نمایید پیشنهاد می کنیم که به پارک های موجود در سطح شهر بروید. یکی از این پارک ها، پارک بخشداری می باشد که در روبروی شهرداری و بخشداری قرار گرفته است. یکی دیگر از گزینه های پیش رویتان پارک گیلانه واقع در خیابان امام خمینی می باشد که دارای فضای سبزی بسیار زیباست. میدان ورودی شهر که میدان گلها نام دارد نیز مکانی مناسب برای اقامت های شبانه است.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *