آبشار برنجه
چـقـدر مفـید بـود ؟

آبشار برنجه شول آباد در استان لرستان

شول آباد نام منطقه ای است که در ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز در استان لرستان قرار دارد. این منطقه بسیار صعب العبور است و اندازه گیری آبشار برنجه شول آباد تقریبا غیرممکن به نظر می رسد برخی از منابع ارتفاع آن را ۷۹۶ متر اعلام کرده اند که در این صورت لقب بلندترین آبشار آسیا را از آن خود می کند. البته لازم به ذکر است هنوز به صورت رسمی این عدد به ثبت نرسیده است، به هر حال این آبشار و محیط پیرامونش منظره ای خارق العاده را شکل داده که تماشای آن تجربه ای به یادماندنی خواهد بود.
موقعیت قرار گیری

abshar berenje irnab ir آبشار برنجه

آبشار برنجه

آبشار برنجه شول آباد در استان لرستان در فاصله ۹۷ کیلومتری شهرستان الیگودرز در منطقه ززوماهرو، روستایی با قدمت چند هزار ساله بنام پیرامام قراردارد. روستای پیرامام تشکیل شده از دو کلمه پیر و امام است، کلمه پیر در لهجه بختیاری اصطلاحی است که برای زیارتگاه بکار می رود و کلمه امام شاید به این دلیل بکار رفته که این زیارتگاه به امامان معصوم (ع) منتسب است. منطقه شول آباد یکی از مناطق محروم و تقریبا بکر استان لرستان است که مملو از زیبایی های طبیعی و رازهای تاریخی است. شول، یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان بوده و نام این ناحیه برگرفته از آن قوم است.

کوه برنجه ارتفاعی بیش از۳۵۰۰ متر از سطح دریا دارد. همچنین وجود پوشش جنگلی و جانوری گوناگون و آبشار زیبای برنجه (تاف) در سه پلکان با بلندای تاج بسیار در ارتفاعات این کوه، زیبایی چشم نوازی به طبیعت این منطقه بخشیده است. آبشار برنجه در ۲ کیلومتری غرب روستای پیرامام و همجوار روستای سرتنگ برزه در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد. به علت دور بودن این آبشار چندان که باید شناخته شده نیست برای دسترسی به این آبشار می ‌توان از طریق محور الیگودرز شول آباد فرعی پیرامام استفاده کرد.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *