آبشار زردلیمه
۵ امتیاز ۱ رای

راستش در اواسط راه پشیمان شده بودم ، اما الان اگر دوباره مجالی باشد مشتاق رفتن هستم، کم آبی مسیر و سفری سه روزه به منطقه باعث سنگین شدن کوله ام شده بود که این سنگینی رمق آدم را خواهد گرفت. از قدیم گفته اند: هرکه طاووس خواهد جور هندوستان کشد. اصلا این مثل را برای آبشار زردلیمه(Zard-e-Limeh) گفته اند.
از یک سفر طبیعت گردی چه انتظاری دارید؟ کوه؟ دشت؟ رودخانه؟ آبشار؟ هیجان؟ همه را در سفر به زرد لیمه خواهید داشت مضاف بر اثری باستانی به نام پلکان دژپارت یا دزپارت و تحفه ای از پرودگار به نام پل خداآفرین بر روی رود خروشان بازفت(bazoft).

absharzard e limeh irnab ir آبشار زردلیمه

آبشار زردلیمه

برای رسیدن به آبشار با شکوه زرد لیمه دو راه پیش روی دارید که مسیر اول بیشتر توصیه می شود.

از شهر کرد به سمت منطقه اردل رفته و بعد از گذشتن از روستاهای کاج، کریم آباد و رستم آباد به سمت منطقه دیناران حرکت کنید ، روستای لشتر(Loshtar) آخرین روستای مسیر است که از اینجا به بعد بایستی راهی ماشین رو و خاکی ۵ کیلومتری را طی نمایید که در بین راه به سه راهی خاکی خواهید رسید که باید مسیر وسط را پی بگیرید که به ساختمان متروک تعاونی عشایر منتج می شود. شروع پیمایش اینجاست، در ابتدای مسیر پاکوب مشخص نیست که نیاز به راهنما یا GPS دارید. از شهر کرد تا ساختمان تعاونی عشایر ۱۲۰ کیلومتر است که تقریبا ۲٫۵ زمان نیاز دارد.

راه دوم از روستای گزستان شروع می شود که باید راه روستای رستم آباد را به سمت صمصامی ادامه دهید بعد از پشت سر گذاشتن دشتک و گردنه چری تابلو های راهنما شما را به روستای گزستان هدایت خواهند کرد، جایی که بایستی کوله ها را به پشت بیاندازید.
ما با مسیر اول برنامه را شروع کردیم، پیمایشی نسبتا سنگین با شیب مثبت در ابتدا و شیب منفی در ادامه ، آبی هم اساسا در بین راه وجود ندارد و حداقل سه لیتر آب برای افراد معمولی نیاز است . زرد لیمه را باید در اردیبهشت ماه و ترجیحا نیمه اول آن دید چراکه منطقه اقلیمی گرمسیر دارد.

به دلیل کمبود آب از تعاونی عشایر تا آبشار را بایستی حتما یک روزه طی کرد. مسیری ۱۵ کیلومتری بسیار زیبا ولی سخت و سنگین که در برخی مناطق باید با دقت عبور کرد، بعد از طی بیش از نیمی از مسیر، با دیدن رود بازفت از ارتفاع انرژی تازه ای در ما قلیان کرد، نهار را هم زیر یک درخت بلوط خوردیم.

بایستی خوراکی های انرژی زا و نوشیدنی هایی مناسب برای جبران املاح از دست رفته بدن همراه داشته باشید، این سفر با وجود اینکه در حوزه طبیعت گردی طبقه بندی شده است ولی بیشتر ماهیتی کوهنوردی و کوهپیمایی دارد که آمادگی همه اعضای گروه در آن حائز اهمیت است.

دیدن آبشار از دور روح تازه ای در ما دمید ولی مسیر زیادی هنوز باقی مانده است، رفته رفته با نزدیک شدن به غروب خورشید به آبشار هم نزدیک شدیم دیدن کابل جره(jarreh) که عشایر برای عبور از بازفت از آن استفاده می کنند نوید بخش نزدیکی به زرد لیمه است، اما از آن مهمتر چشمه ایست که آبی گوارا دارد، از این کابل تا آبشار نیم ساعت راه است که توصیه می کنم از چشمه کنار جره آب آشامیدنی برای شب مانی در طبیعت بر دارید، چرا که آب چشمه آبشار با وجود اینکه گفته می شود خوراکی است ولی کیفیت مناسبی ندارد.

مسیر پاکوب به بالای آبشار ختم می شود، جایی که اکثر گروه ها آنجا کمپ می زنند، مسئله کمبود جای مناسب برای کمپینگ، موضوع مهمی است که در تعطیلات اردیبهشت ماه با آن مواجه هستیم. اینجا صدای آب غالب است.

دربالای آبشار امکان دیدن شکوه آبشار وجود ندارد، راستش ندیدن آبشار بلافاصله بعد از یک پیمایش سنگین باعث شد کمی خستگی در بدنم بماند.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *