آبشار شوی، بزرگ ترین آبشار طبیعی خاورمیانه
چـقـدر مفـید بـود ؟

آبشار شوی در دزفول

در جای جای خاک ایران آبشارهای تماشایی و دیدنی زیادی وجود دارد، آبشارهایی با ویژگی های منحصربفرد و خاص.

رشته کوه های زاگرس آبشارهای زیادی را در خود جای داده که یکی از بزرگ ترین و دیدنی ترین آن ها آبشار شوی در دهستان شوی شهرستان دزفول است. این آبشار در نزدیکی مرز خوزستان و لرستان

abshar shooy irnab ir آبشار شوی، بزرگ ترین آبشار طبیعی خاورمیانه

آبشار شوی

این آبشار مناظر بکری از طبیعت را به نمایش گذاشته، آبشاری عظیم که از روی کوهی استوار به پایین می ریزد و قطرات آب را در هوا پراکنده می کند، جریان آب به شدت به صخره های اطراف برخورد می کنند و صدای جوش و خروششان تا کیلومترها شنیده می شود، می توانید جایی در روبروی آبشار بنشینید و از دیدن این همه شگفتی لذت ببرید. در اطراف این آبشار طبیعتی تماشایی جلوه گری می کند، در جای جای آن درختانی مثل  مو، بید، انجیر، کیکم، زبان‌ گنجشگ، افرا و بلوط می بینید که طراوت منطقه را دوچندان کرده اند. از آنجا که آب از دل کوه خارج می شود قابل نوشیدن هست و می توانید با خیال راحت آن را بنوشید. بیشتر ساکنانی که در اطراف این آبشار زیبا زندگی می کنند اقوام لر و بختیاری هستند، شوی یک واژه لری به معنای لطافت است. آب این آبشار بعد از اینکه از غاری به بیرون می زند از روی گردنه ای بلند ۱۰۰ متر به سمت پایین سرازیر می شود، از میان کوه ها و دره ها گذر می کند و به رود دز می ریزد.

قرار دارد و با بازدید از آن در بهار یکی از رویایی ترین مناظر طبیعی را به نظاره می نشینید. این آبشار که بزرگ ترین آبشار طبیعی خاورمیانه و از زیباترین آبشارهای ایران است  ۱۰۰ متر ارتفاع و ۴۰ متر عرض دارد و در نزدیکی اش آبشار دیگری هم هست که به آن آبشار دوم شوی می گویند، اگر می خواهید حالا که تا آبشار آمده اید تنی به آب بزنید و مدتی را شنا کنید پیشنهاد می کنیم که در آبشار دوم این کار را انجام دهید چون عمق کمتری دارد و بی خطر تر است.

5d20647926636 abshar shooy irnab ir آبشار شوی، بزرگ ترین آبشار طبیعی خاورمیانه

آبشار شوی

این آبشار در ابتدای استان خوزستان قرار دارد پس آب و هوایی گرم انتظارتان را می کشد به همین دلیل بهتر است که از اواسط اسفند تا اواخر فروردین به بازدید از آن بروید چون در ماه های گرم تابستان آب و هوای آزاردهنده ای دارد و در ماه های زمستانی هم به دلیل کوهستانی بودن آب و هوایش از نقاط دیگر استان سردتر است.

چگونه به آبشار شوی برویم؟

برای رفتن به این آبشار مسیری کوهستانی در پیش رو دارید پس حتما کفش مناسب بپوشید و کرم ضد آفتاب استفاده کنید. آبشار شوی در استان خوزستان در ۱۰۰ کیلومتری مرکز دزفول قرار دارد و برای رسیدن به آن دو را در پیش رو دارید که یکی از این مسیرها طولانی ست و بیشتر به درد ساکنان خود دزفول می خورد اما مسیری دیگر این است که از دزفول راهی روستای سرتنگ شوید، مسیری ۱۳۰ کیلومتری و مناسب که شما را تا نزدیکی این آبشار هدایت می کند. همین که به روستای سرتنگ رسیدید ماشین خود را در گوشه ای پارک کنید، از اینجا به بعد یکی دو ساعت کوهنوردی در مسیری پر از جاذبه های طبیعی در انتظارتان است، مسیری زیبا که لذت کوهنوردی را برایتان دوچندان می کنند.

جاذبه های اطراف آبشار شوی

در اطراف این آبشار جاذبه های زیادی هست می توایند سری به روستای نورآباد بزنید، روستایی با کوه ها و باغ های انار زیبا که چشمه ها و آبشاری دیدنی را در خود جای داده است. کمی آن طرف تر، روستای تاریخی لیوس هم با معماری خیره کننده خانه هایش ارزش بازدید دارد. دریاچه شیهون و دره کاید با چشم اندازهای دل فریبش از دیگر جاذبه های نزدیکی این آبشار هستند.

 

 


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *