آبشار ماهاران
چـقـدر مفـید بـود ؟

آبشار ماهاران

آبشار ماهاران جلفا در کناره رود ارس در منطقه حفاظت شده کیامکی،(استان آذربایجان شرقی) قرار دارد. برای دیدن این آبشار باید از ارسی به سمت ماهاران پیاده حرکن کنید و یا اینکه از خود ماهاران در مسیر آب پایین بیایید. این آبشار که بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد و در دره ماهاران واقع شده است.

abshar maharan irnab ir آبشار ماهاران

آبشار ماهاران

دره ماهاران و آبشار زیبای آن در نزدیکی روستای قشلاق در دامنه شمالی کیامکی داغ و در جنوب شرقی لیوارجان واقع شده است. مناطق زيباي طبيعي چون آسياب خرابه، ماهاران و روستاهاي سرسبز و خرم با باغات ميوه، جلفا را به يکي از زيباترين مناطق آذربايجان مبدل ساخته است. وجود دره ماهاران و آبشار زيباي آن در نزديکي روستاي قشلاق در دامنه شالي کيامکي داغ و در جنوب شرقي ليوارجان، موجب شده است همه ساله بسياري از علاقمندان طبيعت، گردشگران و کوهوردان به ديدار آبشارها، علفزارهاي وحشي و مناطق ييلاقي اين ناحيه بيايند. در اين منطقه به علت وجود اختلاف ارتفاع بسيار در يک محدوده و تفاوت هاي اقليمي متفاوت، فصول رويش گياهان متنوع است. در حاليکه در اواخر زمستان و اوايل بهار در کناره هاي رودخانه ارس درختان به شکوفه نشسته و گل و گياه حال و هواي بهاري در منطقه بوجود آورده است، ارتفاعات جنوبي بويژه ارتفاعات کيامکي داغ، پوشيده از برف است و اوج رويش هاي آن در اواخر بهار و اوايل تابستان اتفاق مي افتد. وجود اين تنوع اقليمي بر جاذبه هاي توريستي منطقه افزوده است و عليرغم ناشناخته مانده اين جاذبه هاي طبيعي، باز هم تعداد کثيري از علاقمندان به طبيعت در فصول مختلف سال از زيبايي هاي اين منطقه ديدن مي کنند. در ابتداي بهار، رويش لاله هاي رنگارنگ در دامنه هاي کوهستاني کنتال و قلعه علي بيگ، منظره بسيار بديع و زيبايي را بوجود مي آورد و تعداد زيادي از دوستداران طبيعت را به اين منطقه مي کشاند.

5d0deb1c5c9c3 abshar maharan irnab ir آبشار ماهاران

آبشار ماهاران

در ضلع جنوبي روستاي قشلاق رسوبات كنگلومراي قرمز و خاكستري با ميان لايه هايي از مارن به سن ائوسن قابل مشاهده است و همچنين در سمت غرب نهشته هاي فليش تيپ ائوسن رخنمون دارند، اما منطقه در اثر فعاليت تكتونيكي شديد ترشياري كه اواسط ائوسن آغاز مي شود تحت تاًثير قرار گرفته و در اواخر اليگوسن گدازه هاي ولكانيكهاي داسيتي فوران يافته و كوه قشلاق بوجود آمده است. نفوذ اين گنبدهاي نفوذي و جريان گدازه هاي ولكانيكي مربوط به آن باعث خرد شدن و پوشيده شدن سنگهاي قديميتر شده است. در سنگ ولكانيكي داسيت درصد کوارتز اندکی از گرانيت کم‌تر ولی از ديوريت اندکی بيش‌تر است. داسيت همانند بيروني گرانوديوريت است. اين سنگ در ايران فراوان است و بيش‌تر به رنگ روشن است.

5d0deb1ccd62c abshar maharan irnab ir آبشار ماهاران

آبشار ماهاران

 


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *