معرفی گل کالانکوئه
چـقـدر مفـید بـود ؟

معرفی و نگهداری گیاه کالانکوئه

moarefy gholkalankoe irnab ir معرفی گل کالانکوئه

معرفی گل کالانکوئه

معرفی کالانکوآ یا کالانکوئه

برگها سبز روشن، گوشتی و تخم مرغی شکل هستند که لبه آنها به طرف بالا برگشته است و گل های کالانکوئه قرمز کم رنگ و لوله ای شکل بوده و به صورت خوشه ظاهر می شوند .فصل پیرایش گل ها، از اواسط زمستان تا اواسط بهار است البته الان این گیاه در رنگ های مختلف در بازار پیدا میشه.
البته منشا کالانکوئه آفریقا و هندوستان می باشد و ۱۰۰ گونه شبه درختچه ای شناخته شده که به طول ۱ متر است ولی در گلکاری از ارقام پاکوتاه که ۴۰-۳۰ سانتیمتر است استفاده می شود
گیاهان این تیره بیشتر مخصوص مناطق گرم و خشک بوده و بصورت علفی پایا هستند و قاعده ساقه آنها مختصری چوبی و دارای برگهای گوشتی می باشد. گل آذین گرزن است گلها منظم و با فرمول گل n کاسبرگ و n گلبرگ وn+n پرچم و n برچه می باشد که n از ۳ تا ۳۰ متغیر است. کاسبرگها آزاد و به رنگ سبز و گلبرگها رنگین و برچه ها آزاد و منطبق با گلبرگها است. تخمدان تحتانی می باشد . در بافتهای برگ و ساقه آنها آب و اسید آلی ذخیره می شود.
گونه های مختلف کالانکوئه
الف: K. blossfeldiana
این همان گونه ی معروف کالانکوئه هستش که هوای خنک وارد بازار میشود ! بومی ماداگاسکار است. ارتفاع و گسترش آن حدود ۳۰ سانتی متر. برگ ها سبز روشن و گوشتی به شکل تخم مرغی پهن که لبه آنها به سمت بالا برگشته است. کاسه گل، ارغوانی مایل به سبز و جام گل ارغوانی است. گل های آن در رنگ های قرمز، نارنجی، صورتی، زرد و سفید وجود دارد. در شرایط روز کوتاه به گل می رود و به طور معمول فصل پیدایش گل از اوایل پاییز تا شروع هوای گرم است.متاسفانه این گونه وقتی وارد منزل بدون نور و بدون تهویه بشه گلهاش زود میریزن وگل نمیده اصلا ، باید توجه کرد این گل برای کنار پنجره باز ، تراس، بالکن و پشت پنجره و فلاور باکس مناسبه …

ب:( کالانکوئه کرک دار)K. tomentosa
برگ های آن به طور متراکم با کرک های سفید کوتاهی پوشانده شده و کناره های آن نیز دارای لکه های قموه ای رنگ است. گل های این گیاه از نظر زیبایی در مقایسه با برگ ها در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

ج: (K. daigremontiana(syn. Bryophyllum daigremontiana

این گونه زنده زا است و قدیمیا بهش اشک تمساح میگن،و از طریق گیاهچه های کوچک که روی لبه برگ های آن تشکیل می شود افزایش می یابد.
د:K. pinnata,K. daigarai

از دیگر گونه های کالانکوئه هستند که زنده زا می باشند. گیاهان زند زا گیاهانی هستند که از طریق غیرجنسی به خودی خود افزایش می یابند. روی هر یک از دندانه های برگ گیاه، عضو کوچکی از گیاه که در حقیقت یک رویان برگساری کوچک است، تشکیل می شود و در اطراف برگ ها این اعضاء به گیاهان شکل خاصی می دهند. رویان ها پس از پراکنده می شوندو در آنجا شروع به رشد و نمو می کنند.

نگهداری و نیازهای کالانکوآ

نور:
کالانکوئه به نور متوسط تا زیاد، حرارت بالا خاک همیشه خیس وقلیایی احتیاج دارد.

دما :
دمای مناسب برای رشد کالانکوئه ۲۰-۱۸ است. در دماهای کمتر از ۱۶ گلدهی به تأخیر می افتد و در دماهای بالاتر از ۲۲ سرعت رشد در بعضی رقم ها کاهش و در برخی افزایش می یابد. در دمای ۲۷ در همه رقم ها گلدهی به تأخیر می افتد.
آبیاری:
بین دو آبیاری باید خاک خشک شود ولی به علت گلدار بودن و بیرون کاشتن متوسط روزانه آبیاری می شود. بهتر است قبل از آبیاری خاک رو چک کنید تا از ریزش گلها به خاطر اب زیاد جلوگیری بشه.

در تحریک گلدهی، از پوشش چادری تیره استفاده می شود. از آنجا که اگر این عمل در بعدازظهر شروع شود در زیر پوشش دما زیاد بالا می رود، بهتر است این عمل از ساعت ۷ بهداز ظهر شروع و در ساعت ۱۰-۹ صبح پوشش برداشته شود. در تابستان باید با پوشاندن سطح گلخانه شدت نور کاسته شود. نوسانات رطوبت خاک برای کالانکوئه باید کم باشد و خاک به طور یکنواخت مرطوب باشد. اگر در محیط کشت لکه هایی خشک باقی بماند رشد غیریکنواخت و گلدهی درهم و نامنظم خواهد بود. خاک باید ۵۰ درصد ماده آلی داشته باشد و از زهکشی خوبی برخوردار باشد، چون ریشه این گیاه افشان است. PHخاک باید ۵/۶-۵/۸ باشد. از کاربرد فسفر بیش از حد باید خودداری شود، چون باعث کاهش جذب عنصر روی می شود که مشکلات جدی را به دنبال دارد.

5d05f6388f9c2 moarefy gholkalankoe irnab ir معرفی گل کالانکوئه

معرفی گل کالانکوئه

کود دهی:
می توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هردو هفته یکبار از خرداد تا شهریور ، به این گیاه کود داد.

گلدهی:
تکثیر و تعویض گلدان کالانکوآ – گل من و تو

گلدهی کالانکوئه (K. blossfeldiana) از اواسط پاییز تا شروع گرما است و به طور معمول در نخستین روز های پاییز جلب نظر می کند. کالانکوئه یک گیاه روز کوتاه است و برای شروع گل انگیزی، فقط به دو روز کوتاه (شب بلند) نیاز دارد. افزایش تعداد روزهای کوتاه منجر به افزایش تعداد گل آذین می شود.پس از گلدهی، می توان دوباره در منزل آن را به گل نشاند که باید ساقه را از محلی که گل ندارد هرس کرد و گلدان را در هوای خنک و روز کوتاه قرار داد.ولی اکثر ملت چون این قضیه رو بلد نیستن نمیتونن توی خونه به گل بیارن این گل زیبا رو ، و مجبورن دوباره برن بخرن، خوب عزیزم یاد بگیر این چیز ها رو دیگه …..

تکثیر:
خاک مخصوص قلمه :
یک قسمت پیت + یک قسمت خاکبرگ یا کمپوست + دو قسمت ماسه نرم. میزان ماسه به این دلیل بیشتر است که به پوسیدگی حساس است

تکثیر کالانکوئه با قلمه ساقه و بذر به آسانی امکان پذیر است. گیاهان مادری که از آنها قلمه گرفته می شود باید در شرایط طول روز بلند پرورش یابند تا به حال رویشی باقی بمانند.

تکثیر قلمه های انتهایی ساقه را به طول ۵/۷ سامنتیمتر از اواسط تا اواخر بهار با یک چاقوی تیز تهیه کنید، سپس به مدت ۲ یا ۳ روز در کناری قرا دهید تا در محل بریدگی ها، کال تشکیل شود. قلمه ها را دور از تابش مستقیم خورشید در یک اتاق معمولی با دمای ۲۰-۱۸ درجه سانتی گراد نگاه دارید. سپس قلمه ها را به آرامی در گلدانهایی با قطر دهانه ۹ سانتی کمتر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس قرار دهید و در دمای ۲۱-۲۰ درجه سانتی گراد، با نور مناسب و کافی ولی دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید . خاک را نسبتا مرطوب کنید و مواظب باشید که خیلی خیس نباشد. زمانی که ریشه دهی انجام شده و گیاه جدید شروع به رشد می کند، به آب بیشتری نیاز دارد، ولی مراقب باشید که آبیاری بیش از اندازه نکنید.

نکته مهم برای قلمه زدن
در مناطق معتدل گلدان یا قلمه های ریشه دار را در محل آفتاب گیر یا سایه آفتاب نگهداری می کنند تا زمان گلدهی طولانی شود. برگهای مقابل و دندانه دار و بوته کرکی و مخملی دارد و حالت زیبایی به گیاه می دهد

بیماری ها
دوستان عزیز ناتوانی در گلدهی، گلهای بدشکل و یا کاهش تعداد گل در گل آذین، در اثر دماهای خیلی بالا یا پایین ایجاد می شود. نور زیاد باعث ایجاد رنگ غیر عادی در برگ ها می شود و مقدار آنتوسیانین در برگ ها افزایش یافته و برگ ها با رنگ قرمز نامطلوبی ظاهر می شوند. اگر تعداد روز های کوتاه ناکافی باشد، گل آذین غیر عادی خواهد بود و براکته های پوسته ای کوچک، در گل بزرگ شده و مشابه برگ می شوند. این پدیده به نام فیلودی ( برگسانی) معروف است.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *