روش های درمان سرطان پروستات
چـقـدر مفـید بـود ؟

راه های درمان سرطان پروستات

raveshhayedarman saratanporostat irnab ir روش های درمان سرطان پروستات

روش های درمان سرطان پروستات

۱- جراحی سرطان پروستات

جراحی پروستات در بیمارانی که توان جسمی کافی جهت تحمل جراحی را دارند ، از درمان سرطان پروستات به وسیله جراحی با توجه به نظر پزشک معالج استفاده میکنند. روش های جراحی سرطان پروستات طی سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. انواع جراحی پروستات عبارتند از:

رادیکال پروستاتکتومی: روشی است که در آن تمام پروستات ، بافت اطراف و وزیکول سمینال برداشته می شود. رادیکال پروستاتکتومی به دو روش انجام می شود.
رتروپوبیک پروستاتکتومی (Retropobic Prostatectomy) : روشی که در آن برش جراحی بر روی شکم زده می شود. حین عمل پروستات ممکن است برخی غدد لنفاوی ناحیه جهت بررسی خارج شود.
پرینه آل پروستاتکتومی (Prineal Prostatectomy) : در این روش برش جراحی بین مقعد و کیسه بیضه زده می شود. برداشتن غدد لنفاوی اطراف پروستات هم محتمل است.
لنفادنکتومی لگن (Lymphadenectomy) : در این روش جراحی غدد لنفاوی لگن برداشته و به پاتولوژی ارسال می گردد. پاتولوژیست نمونه ها را بررسی کرده در صورت قطعیت سرطان ، و انتشار وسیع ممکن است روشی غیر از جراحی انتخاب شود.
برداشتن پروستات از طریق مجاری ادراری (TURP) : در این روش جراحی از ابزاری به نام رزکتوسکوپ (Resectoscop) استفاده می شود. رزکتوسکوپ میله ای ظریف و مجهز به ابزارک برش است . میله وارد مجاری شده و پروستات را خارج می نماید. این روش عمل در کسانی که مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) هستند و بیمارانی که امکان جراحی وسیع وجود ندارد ، بکار می رود.
در اغلب مواقع جراح سعی می کند به اعصاب ناحیه آسیب وارد نشود ، تا بیمار بعد از بهبودی اختلالات نعوذ نداشته باشد. اما گاهی به دلیل نزدیک بودن تومور به اعصاب ناحیه اینکار امکانپذیر نیست.

امروزه روش های جراحی به کمک ابزارهای پیشرفته ، عوارض بعد از جراحی را به حداقل رسانده است. اما گاهی ممکن است مشکلاتی مانند مشکلات زیر بوجود آید:

نشت ادرار از طریق مقعد
کوتاه شدن طول آلت تناسلی (۱ تا ۲ سانتیمتر)
ناتوانی جنسی
فتق رانی ؛ که گاهی تا دو سال بعد هم محتمل است.
۲-پرتو درمانی سرطان پروستات

درمان سرطان پروستات با اشعه درمانی امکان پذیر است. بعد از جراحی ، اشعه درمانی می تواند در انهدام سلولهای سرطانی نقش بسزایی داشته باشد. همچنین می تواند در متاستازهای به استخوان که با درد همراه هستند ، نقش تسکینی داشته باشد.البته اشعه درمانی در مردان می تواند با عوارضی چون : کاهش قدرت نعوذ ، اسهال ، خستگی و مشکلات ادراری همراه باشد.

۳-هورمون درمانی سرطان پروستات

یک روش درمان سرطان پروستات هورمون درمانی است. هورمون درمانی می تواند آهنگ رشد سلولهای سرطانی را کاهش دهد ، و یکی از گزینه های درمان باشد. این روش درمانی تولید تستوسترون و سایر هورمون های مردانه را متوقف می کنند. هورمونهای مردانه رشد سلولهای سرطانی پروستات را تقویت می کنند.

گروه های دارویی که در هورمون درمانی سرطان پروستات استفاده می شوند عبارتند از:

هورمون محرک جسم زرد (آزاد کننده آگونیستی): موجب توقف تولید تستوسترون توسط بیضه ها می شوند. مانند: Leuprolide ، Goserline ، Buserelin.
آنتی آندروژنها: موجب توقف فعالیت آندروژنها (هورمونهای ارتقاء صفات مردانه) می شوند. مانند: Bicalutamide ، Flutamide ، Enzalutamide ، Nilutamide .
داروهایی که مانع فعالیت غده فوق کلیه در ترشح آندروژنها می شوند. مانند: Ketoconazole ، Aminoglutethimide .
Orchiectomy: یک روش جراحی است که در آن هر دو بیضه که منبع اصلی تولید هورمون تستوسترون هستند برداشته می شود.
استروژن (هورمون صفات زنانه): که مانع از تولید تستوسترون توسط بیضه ها می شود. البته امروزه به ندرت از استروژن جهت درمان سرطان پروستات استفاده می شود ، چون عوارض جانبی بالایی در مردان دارد.
عوارض جانبی هورمون درمانی عبارتست از : برافروختگی ، رشد سینه ها در مردان ، افزایش وزن و ناتوانی جنسی

۴- شیمی درمانی سرطان پروستات

شیمی درمانی موجب نابودی سلولهای سرطانی در تمام بدن می شود ، بنابراین زمانی بکار میرود که سلولهای سرطانی به سایر جاهای بدن منتشر شده اند و سرطان پروستات به هورمون درمانی پاسخ نداده باشد. اغلب شیمی درمانی داخل وریدی تجویز می شود فرآیند درمان با توجه به وسعت سرطان ۳ تا ۶ ماه طول می کشد.

عوارض جانبی شیمی درمانی سرطان پروستات عبارتند از : تهوع و استفراغ ، خستگی و زخم دهان.

۵- کرایورتاپی Cryotherapy در درمان سرطان پروستات

در کرایوتراپی سلولهای سرطانی بصورت موضعی و با سرمای زیاد نابود می شوند. از کرایوتراپی کمتر در درمان سرطان پروستات استفاده می شود ، چون هنوز کارآمدی اش در طولانی مدت اثبات نشده است. البته این روش مزایایی هم دارد ، از جمله دوره بهبودی کوتاه تر.از آنجایی که این روش موجب آسیب اعصاب ناحیه هم می شود ، ۸۰% مردان بعد از کرایوتراپی دچار کاهش میل جنسی می شوند. همچنین می تواند بطور موقت موجب سوزش و حساسیت مثانه و روده شود.

۶- بیولوژیک درمانی

درمان بیولوژیک در واقع ارتقاء سیستم ایمنی بیمار جهت مبارزه با سلولهای سرطانی است. در این روش درمانی ، موادی که توسط بدن یا آزمایشگاه ساخته می شوند ، جهت ارتقاء و بازسازی سیستم دفاع طبیعی بدن بکار می رود.
Sipulecel-T یکی از درمانهای بیولوژیکی موثر در سرطان پروستات پیشرفته شناخته شده است. این دارو اغلب تا ۳ بار در ماه تجویز می شود.

عوراض جانبی این روش عبارتست از: خستگی ، تهوع و تب.

۷-بیس فسفونات درمانی (Bisphosphonate therapy)

داروهای Bisphosphonate درمانی مانند Clodronate یا Zoledronate زمانی کاربرد دارند سرطان پروستات به استخوان متاستاز داده باشد.این گروه از داروها موجب کاهش اثرات تخریبی سرطان بر بافت استخوان می شوند. همچنین مردانی که به دلیل سرطان پروستات تحت هورمون درمانی (نوعی آنتی آندروژن درمانی) یا Orchiectomy قرار گرفته اند در معرض پوکی استخوان قرار دارند . در چنین بیمارانی داروهای گروه بیس فسفونات خطر شکستگی استخوان را کاهش می دهد. مطالعات بالینی نشان داده است ، داروهای این گروه در کاهش رشد سرطان پروستات متاستاز (مهاجرت) کرده به استخوان موثر هستند.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *