بیوگرافی یورگن کلینزمن
چـقـدر مفـید بـود ؟

بیوگرافی یورگن کلینزمن

بدون شک او از اصلی ترین عوامل قهرمانی تیم ملی آلمان در جام جهانی ۱۹۹۰ بود. او بود که با پشتک واروهای اضافه باعث اخراج پدرو مونسون شد و از همانجا بود که تیم ملی آرژانتین که تنها برای زیر توپ زدن و وقت کشی پا به فینال گذاشته بود کاملا از هم پاشید.

مشخصات

نام کامل

یورگن کلینزمن

تاریخ تولد

۳۰ ژوئیه ۱۹۶۴

محل تولد

گوپینگن، آلمان

قد

۱۸۱ سانتیمتر

باشگاه کنونی

بازنشسته

پست

مهاجم

باشگاه های دوران بازی

اورنج کانتی بلو استار، تاتنهام، سمپدوریا، بایرن مونیخ، موناکو، اینترمیلان، اشتوتگارت و اشتوتگارت کیکرز

تیم های دوران مربیگری

تیم ملی آلمان، بایرن مونیخ و تیم ملی آمریکا

بازی ملی

۱۰۸

گل ملی

۴۷

شروع

پسرک موطلایی ۸ ساله بود که در باشگاه تی بی گینگن به صورت جدی فوتبال را شروع کرد. ۲ سال بعد به گیسلینگن رفت و تا سال ۱۹۷۸ که به اشتوتگاترت کیکرز بپیوندد در آن تیم بازی کرد. سال ۱۹۸۱۴ بود که برای نخستین بار توانست در تیم بزرگسالان بازی کند و برای اشتوتگارت کیکرز به میدان رفت.

biogerafi uorgen clinzman irnab ir بیوگرافی یورگن کلینزمن

بیوگرافی یورگن کلینزمن

المپیک ۱۹۹۸

روزهای طلایی کلینزمن فرا رسیده بود. او پس از اشتوتگارت کیکرز راهی اشتوتگارت شد و آنجا به تیم ملی آلمان و همچنین تیم المپیک دعوت شد.

کلینزمن به همراه تیم المپیک آلمان به رقابت های ۱۹۸۸ سئول رفت، اما نتیجه درور توجه ای کسب نکرد. با اینحال بسیاری از کارشناسان و خصوصا دلال ها و استعدادیاب ها نظرشان نسبت به او جلب شد.

حضور در اینتر

جووانی تراپاتونی خواهان حضور این مهاجم جوان و ششدانگ آلمانی در تیمش شد. پس از آنکه یورگن ۱۳ گل در آن فصل زد و نراتزوری سوم شد، شرایط برای او بسیار تغییر کرد. بازی های خوب کلینزمن باعث شد تا فرانتس بکن باوئر او را برای حضور در جام جهانی ۱۹۹۰ فرا بخواند. کلینزمن در اینترمیلان در کنار آدریاس برمه و لوتار ماتئوس روزهای بسیار خوبی را سپری کرد.

علاقه به اسپاکتی

زمانی که در اینتر بازی می کرد وقتی از او پرسیدند چه چیز ایتالیا برایت جذاب است پاسخ گفت: «اسپاگتی!» او عاشق غذاهای ایتالیایی بود و همیشه اسپاگتی می خورد. البته آلمانی های دیگر مثل رودی فولر هم که در سری A بازی می کردند، عشق اسپاگتی داشتند. اکنون نیز در آمریکا به اسپاگتی علاقه دارد و رفتن به رستوران های ایتالیایی را در دستور کار خود دارد!

5cb4403c969b3 biogerafi uorgen clinzman irnab ir بیوگرافی یورگن کلینزمن

بیوگرافی یورگن کلینزمن

باشگاه به باشگاه

پس از ۳ فصل بازی برای اینتر راهی موناکو شد و تا سال ۱۹۹۴ در این تیم ماند. پس از آن به تاتنهام رفت و با سوار شدن بر یک فولکس واگن قورباغه ای در لندن کلی کسب شهرت کرد!

کلینزمن زیاد در تاتنهام نماند و پس از یک فصل به بوندس لیگا بازگشت و به بایرن مونیخ پیوست. بعد از ۲ فصل بازی برای بایرن به سمپدوریا رفت و خواست بار دیگر در سری A ایتالیا مشغول به بازی شود اما نتوانست دوامی داشته باشد و در همان فصل ۹۸-۱۹۹۷ به صورت قرضی به تاتنهام رفت.

پس از جام جهانی ۱۹۹۸ با خداحافظی از تیم ملی از بازی های باشگاهی هم خداحافظی کرد اما ۵ سال بعد در آمریکا برای تیم اورنج کانتی بلو استار ۸ بازی کرد و ۵ گل نیز زد و پس از آن بود که واقعا کفش هایش را آویخت.

فصل مربیگری

سال ۲۰۰۴ بود که کلینزمن کاملا غافلگیر شد. تیم ملی آلمان باز هم در جام ملت های اروپا ناکام ماند. این بار آنها با رودی فولر نتوانستند حتی یک پیروزی به دست آورند و با ۲ مساوی و یک شکست تحقیرآمیز مقابل تیم ذخیره های جمهوری چک خیلی زود با یورو ۲۰۰۴ خداحافظی کردند. به دنبال این شکست، رودی فولر استعفا کرد و خواستار آن شد تا آلمان به یک مربی بزرگ برسد.

با اعلام نام کلینزمن به عنوان سرمربی، نخستین کسی که اعتراض کرد، شخص رودی فولر بود! او درباره انتخاب همبازی سابقش در تیم ملی آلمان گفت: «اگر می دانستم قرار است او را به جای من بگذارند، استعفا نمی کردم!»

کلینزمن پس از اینکه با تیم ملی آلمان به مقام سوم جام جهانی ۲۰۰۶ رسید از این تیم رفت و بعد از آن سرمربی بایرن مونیخ شد. نتایج نه چندان مطلوب او را از باواریا هم خارج کرد و کلینزمن راهی آمریکا شد.

مربی پروازی

«هر صبح که از خواب بیدار می شوم، نخستین کارم تماس با آلمان است و با یواخیم لوو صحبت می کنم. او مرا از آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به تیم ملی مطلع می کند و من هم برنامه هایم را اعلام می کنم.» اینها را یورگن کلینزمن در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران آلمانی گفت. در حالی که او در آمریکا زندگی می کرد و سرمربی تیم ملی آلمان بود! البته او تنها برای مدتی اینگونه بود و بعد به زادگاهش بازگشت و هدایت تیم ملی را برعهده گرفت.

خودرو

دیگر از آن فولکس قورباغه ای قدیمی خبری نیست. در آمریکا کلینزمن با خودروهای گوناگونی دیده شده است. فورد، شورولت و حتی آئودی. بنابراین نمی شود دقیقا گفت که او کدامیک را به دیگری ترجیح می دهد اما شاید هنوز هم دوست داشته باشد یک فولکس مدل ۱۹۶۷ سوار شود؛ درست مثل روزهایی که در تاتنهام بود!

بچه نانوا

خانواده کلینزمن در بوتنانگ اشتوتگارت یک مغازه نانوایی دارند. یورگن در بچگی به صورت سیار نان می فروخت و در دوران نوجوانی وقتی فوتبال بازی می کرد، به او «بچه نانوای بوتنانگی» می گفتند. نانوایی آنها هنوز هم در شهر بوتنانگ باز است و خیلی ها به عشق یورگن کلینزمن از آنجا خرید می کنند!

خانواده

تشکیل خانواده دور از وطن موضوعی نیست که خیلی ها دنبال آن باشند اما کلینزمن با یک خانم آمریکایی به نام «دبی چین» ازدواج کرد که ماحصل آن یک پسر به نام جاناتان و یک دختر به نام لیلا است. به گفته خودش او زندگی در آمریکا را به آلمان ترجیح می دهد. البته این نشان از زن ذلیلی او نیز می تواند داشته باشد! خانواده یورگن کلینزمن در هانتینگتن بیچ کالیفرنیا منزل دارند.

تفریحات

یکی از اصلی ترین و مهیج ترین تفریحات کلینزمن، هلی کوپترسواری در جنوب ایالت کالیفرنیا است. او به ۵ زبان زنده دنیا تسلط دارد که نشان می دهد آموختن زبان را به عنوان یک سرگرمی می شناسد. با اینحال این روزها به خاطر مشغله ای که در تیم ملی آمریکا دارد، کمی از تفریحات فاصله گرفته است.

امور خیریه

در سال ۱۹۹۵ به همراه برخی از دوستان نزدیکش اقدام به تاسیس یک موسسه خیریه برای کودکان کرد. او همچنین در چندین بازی خیریه نیز به میدان رفته و توانسته مبلغ قابل توجهی را نیز در این راه به دست آورد.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *