خواص ژل رویال
چـقـدر مفـید بـود ؟

۱۶ خاصیت فوق العاده ژل رویال که نمی دانید

تولید ژل رویال

حتما می پرسید ژل رویال دارویی از کجا می آید؟ این ماده مغذی توسط زنبورهای کارگر تهیه میشود و میزان قابل توجهی پروتئین دارد که برای رشد و تکثیر سلول ها مهم است. درست مثل عسل، منبع آن کندوی زنبورهاست، اما زنبورها این ماده را برای دلایلی کاملا متفاوت تولید میکنند.

در حالی که عسل منبع انرژی زنبورهای کارگر است، ژل رویال بعنوان غذای اصلی مختص ملکه استفاده میشود. از اینجاست که ژل رویال یعنی ژل سلطنتی نام گرفته است.

درست مثل تمام استفاده های ویژه  عسل، ژل رویال نیز برای موارد درمانی زیادی مثل درمان طبیعی آسم، پرورش سالم استخوان ها، حفظ جوانی ظاهری و تقویت سیستم ایمنی استفاده میشود. حتی بعنوان راهی احتمالی برای جلوگیری از رشد سرطان نیز به آن اشاره شده است.

khavas zhel royal irnab ir خواص ژل رویال

ژل رویال

خواص ژل رویال

بعضی از ژل رویال بعنوان دارو استفاده میکنند، اما مهم این است که آن را با گرده گل و زهر زنبور عسل اشتباه نگیرید، چون این مواد کاملا متفاوت اند. به چند مورد از خواص ژل رویال اشاره میکنیم.

۱ . سیستم ایمنی را تقویت کرده و واکنش های حساسیتی را خنثی می کند

بر اساس نتایج آزمایشی منتشر شده در سال ۲۰۰۱ از مجله International Immunopharmacology ژل رویال می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. در این آزمایش، واکنش هیستامین به آلرژن ها فورا سرکوب شد و نشان داد که امکان دارد ژله رویال بتواند به کاهش علائم آلرژی فصلی کمک کند.

با این حال، هنوز تحقیقات بیشتری برای تأیید خواص ضد حساسیت ژل رویال لازم است.

۲ . خواص ژل رویال برای بیماران آلزایمری

پژوهش های اخیر میگوید ژل رویال میتواند حافظه کوتاه مدت را تقویت کند زیرا ثابت شده به طور کلی نقش تقویتی روی عملکرد اعصاب دارد. می دانیم بیماری آلزایمر به طور کلی یعنی اختلالات حافظه و یادگیری، برای همین آزمایشی برای بررسی تاثیر ژله رویال روی یادگیری و حافظه، در نهاد تحقیقات بیومدیک پیشرفته (Advanced Biomedical Research) مطرح شد.

به دلیل اینکه بافت مغز اسید های چرب سیر نشده زیادی در خود دارد که به ویژه در برابر حمله رادیکال های آزاد ضعیف اند، مواد آنتی اکسیدان موجود در ژل رویال میتوانند نقش مهمی در درمان و پیشگیری بیماری های مختل کننده اعصاب داشته باشد.

۳ . حاوی پروبیوتیک های مفید است

بنظر میرسد ژله رویال منبع مهم بیفیدوباکتری است که باکتری های مفید در حفظ سلامت مسیر گوارشی هستند. مطالعات بالینی دیگری مانند ضد سرطان بودن و افزایش ایمنی را نیز به وجود بیفیدوباکترها در مسیر گوارشی ربط داده اند. ترکیب ویژه عسل میتواند به رشد، فعالیت و پایداری بیفیدو باکترهای درون محصولات لبنی تخمیر شده کمک کند.

۴ . عوارض و مشکلات یائسگی و پس از یائسگی را تسکین می بخشد

تحقیقات نشان میدهد که خوردن ژله رویال میتواند عوارض یائسگی را کاهش دهد و احساس سلامتی را در زنان یائسه بهبود میبخشد. ترکیبی از ژل رویال، روغن پامچال شب، دامیانا و جینسنگ هم میتواند عوارض یائسگی را کم کند.

 

۵ . درجه ی کُلاژِن را برای پوست بهتر کاهش می دهد.

آزمایشی انجام شده توسط گروه علوم پزشکی شرق و غربِ دانشگاه کیونگ هی (Kyung Hee) کره گزارش میدهد که ژله رویال چروک های پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش B را تنظیم میکند. این تاثیرات ضد پیری روی پوست با تعیین محتوای کلاژن و ضخامت اپیدرمی بافت پوست اندازه گیری شدند.

درجه پرو کلاژن نوعِ ۱ در مواردی که رژیم غذایی آنها یک درصد ژله رویال داشت افزایش پیدا کرد. این نتایج مشخص میکند که ژله رویال میتواند با افزایش تولید کلاژن، از پوست در برابر پیری محافظت کند.

۶ . خواص ژل رویال برای پوکی استخوان

گروه ارتوپد و تروماتولوژیِ دانشکده پزشکی دانشگاه اروسیوس (Erciyes) ترکیه تاثیر ژل رویال و گرده گل روی کاهش از بین رفتن استخوان ها بدلیل پوکی را بررسی کردند. تراکم مواد معدنی استخوان را اندازه گرفتند، از بافت ها نمونه برداری و نمونه های خون را برای آزمایش جمع آوری کردند. با تصویر برداری از همه این ها در میکروسکوپ الکترونی میتوان میزان کلسیم و فسفات استخوان ها را مشخص کرد.

تفاوت های بارزی بین نمونه ها یافت شد که سلامت بالاتر استخوان های ستون فقرات و قسمت بالایی استخوان ران (proximal femur) در گروه های مصرف کننده ژله رویال و گرده گل را نشان میداد. میزان کلسیم و فسفات بافت استخوانی در نمونه های این گروه بیشتر بود پس ژله رویال و گرده گل می توانند باعث کاهش از بین رفتن استخوان ها بدلیل پوکی شوند.

5ca86a54db4a7 khavas zhel royal irnab ir خواص ژل رویال

ژل رویال

۷ . خواص ژل رویال در درمان زخم ها

مدت زیادی است که عسل بعنوان کمکی در درمان زخم ها شناخته می شود. تحقیقات نشان میدهد ژل رویال نیز فایده های قابل توجهی در درمان زخم دارد. در آزمایشی در سال ۲۰۱۰ ، زخمی بلافاصله با ژل رویال به غلظت های مختلف تا حد ۴۸ ساعت تحت درمان قرار گرفت. کوچ یاخته (فرآیندی پایه‌ای در رشد و نگهداشت جانداران) با اندازه گیری بسته شدن حاشیه های زخم مورد بررسی قرار گرفت.

کوچ یاخته های فیبروبلاست پس از گذشت ۲۴ ساعت از ایجاد زخم شروع شد و درمان ژل رویال به طور قابل ملاحظه ای سرعت کوچ را بالا برد. به طور کلی، این آزمایش نشان داد که ژل رویال کوچ یاخته های فیبروبلاست را تسریع میکند. فیبروبلاست سلولی در بافت بهم پیوسته است که کلاژن و فیبرهای دیگر تولید میکند و باعث تعادل چربی های متنوع موجود در فرآیند درمان زخم میشود.

۸ . ناباروری مردان را بهبود میبخشد

نتایج تحقیقات منتشر شده در مجله داروهای گیاهی ابن سینا (Avicenna Journal of Phytomedicine) فواید ژله رویال روی پارامترهای اسپرم، درجه تستوسترون و مالون دی آلدئید در موش را ارزیابی کرده است. تعداد اسپرم، میزان تحرک، زنده بودن، تکامل و بی نقصی DNA آن ها در این آزمایش آنالیز شدند. نتایج اشاره بر این دارد که درمان توسط ژل رویال میتواند ناباروری جنس نر را بهبود بخشد.

۹. خواص ژل رویال برای دیابت

پژوهش هایی حاکی از اینکه ژله رویال میتواند یک سری نشانگرهای دیابت نوع دو را در مردان و زنان بهبود بخشد وجود دارد. در یک آزمایش بالینی با افراد راندوم، چهل بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ موظف به خوردن روزانه ده گرم ژله رویال یا یک عدد قرص پلاسیبو (بی اثر و تلقینی) بصورت ناشتا شدند.

با اینکه اثرات فوری نبود و پژوهش های بیشتری در این زمینه لازم است، تغییراتی در درجه گلوکز خون صورت گرفت که میتواند برای دیابت نوع ۲ مفید باشد. یعنی ژله رویال میتواند درمان طبیعی برای دیابت باشد.

۱۰ . به کاهش ناراحتی های ناشی از موکوزیت (التهاب غشاء مخاطی) کمک میکند

مطالعات نشان می دهد که ژل رویال (شاه انگبین) می تواند در زمان بهبودی بیماران تحت پرتودرمانی و شیمی درمانی کمک کند. همراه با درمان استاندارد با دهانشویه، مشخص شد که عوارض موکوزیت دهان را بهبود می بخشد. داده ها حاكي از آن است كه استفاده از ژله رویال تاثير شايعی در موكوزيت شديد دهان داشته و این تاثیر ناشی از فعاليت هاي ضد التهابي يا آنتي اكسيداني آن است.

۱۱. کاهش اثرات جانبی شیمی درمانی

بیماران شیمی درمانی، عوارض جانبی درمان سرطان و کاهش پاسخ ایمنی  را با زخم های دردناک و زخم های دهانی تجربه میکنند. در مطالعه ۱۰۳ بیمار مبتلا به سرطان، مصرف ژل رویال (۱ گرم در روز) باعث بهبود زخم های دهان و کاهش زمان بهبودی شد. ژل رویال را در دهان گذاشته و قورت دهید.

۱۲.  بهبود سلامت روان

در یک مطالعه، ۳۱ داوطلب ۳ گرم ژل سلطنتی را به مدت شش ماه مصرف کردند؛ که این ارزیابی نتایج مثبتی در پی داشت.

۱۳. افزایش سلول های قرمز خون

ژل رویال ممکن است گلبول های قرمز را افزایش داده و باعث کاهش کم خونی شود . در یک مطالعه  شش ماهه بر روی  ۳۱ داوطلب که روزانه  ۳ گرم ژل سلطنتی مصرف می کردند ، مشخص شد که  تعداد گلبول های قرمز آنها افزایش یافته بود. ژل رویال با افزایش سطح تستوسترون ، تعداد گلبول های قرمز را بالا می برد .

۱۴. کاهش کلسترول خون

ژل رویال می تواند سوخت و ساز چربی را افزایش دهد. در یک مطالعه ،  ۷ داوطلب در هر روز ۶ گرم ژل رویال مصرف کردند. بعد از ۴ هفته، کلسترول این افراد کاهش یافت.

۱۵. محافظت از مغز

ژل رویال ممکن است موجب محافظت مغز از بیماری آلزایمر شود. طی آزمایشی  برروی موشهایی که دارای بیماری آلزایمربودند معلوم شد  مصرف ژل رویال باعث بهبود حافظه مکانی، یادگیری و عملکرد مغز شد. موش هایی که ژل رویال را تغذیه می کردند قادر به حرکت در مارپیچ ها بودند و به رغم بیماری های مغزی، مسیر را به یاد می آوردند.

۱۶٫ افزایش طول عمر

ژل سلطنتی می تواند طول عمر انسان را افزایش دهد.

 

علم و تاریخچه ژله رویال

خواص ژل رویال در دهه پنجاه میلادی بسیار مورد توجه پاپ قرار گرفت که از پیری و مشکلات تنفسی رنج میبرد. در آن زمان بسیاری از کاتولیک ها و مسیحیان خواستار آن شدند، که همین باعث شد کمیاب و گران قیمت شود.همچنین چینی ها و مردم قاره آسیا نسل هاست از آن استفاده میکنند.

ژله رویال یک ترشح پروتئینی است که از غدد هیپوفارِنکس و فک پایینی زنبور عسل کارگر خارج میشود. تنها غذایی که در طول عمر ملکه به او داده میشود و همچنین همه لاروهای کوچک در سه روز اول پس از از تخم در آمدن با ژل رویال تغذیه می شوند.

این سوخت زنبوری دارای ویژگی های مختلف بیولوژیکی مفید برای سلامت انسان مانند فعالیت های آنتی اکسیدانی، اثرات ضد باکتری، افزایش ایمنی و اثرات ضد تومور است.

پنجاه درصد وزن خشک ژل رویال را پروتئین تشکیل داده. گزارش شده که ۹ تا از پروتئین های اصلی ژله رویال  ۸۰ الی ۹۰ درصد کل پروتئین ها را تشکیل میدهند. دیگر پروتئین ها مانند آلفا گلوکوزیداز، گلوکز اکسیداز و آلفا آمیلاز نیز شناسایی شده اند.

علاوه بر این، ژله رویال زنبور عسل (Apis mellifera) به دلیل خواص محافظتی آن، دارای تاریخچه طولانی در داروهای طبیعی انسان است. برای درک بیشتر و پایه ای و جامع از چربی های موجود در آن، به طور کلی، اکثرا شامل اسیدهای چرب (الیفاتیک) میشود، که تقریبا همه آنها اسیدهای چرب آزاد هستند. لیپید ها یک دسته از ترکیبات ارگانیک هستند که اسید های چرب بحساب می آیند و در آب حل نمی شوند بلکه در حلال های آلی قابل حل هستند.این دسته  شامل بسیاری از روغن های طبیعی، واکس ها و استروئیدها نیز میشود.

بیشتر اسیدهای چرب ژله رویال ، اسیدهای چرب زنجیره ی میانی هستند. لیپید ها به عنوان داروهای پیشگیرانه و تقویت کننده مورد استفاده هستند. با ویژگی هایی که شامل مهارکنندگی قوی رشد سرطان، اعتدال بخش سیستم ایمنی، درمان جایگزین برای یائسگی، محافظ از پوست در برابر پیری و موارد دیگر میشود.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *