معرفی باغ ارم شیراز
چـقـدر مفـید بـود ؟

شیراز بوی شعر و ادبیات می دهد، شهر حافظ و سعدی با آب و هوای خوب، چشم اندازهای دیدنی و آثار تاریخی اش دل علاقمندان به تاریخ و هنر را می برد. این شهر تاریخی از قطب های گردشگری ایران است که به جز آثاری با قدمت هزاران ساله باغ های زیبایی هم دارد که یکی از معروف ترین آن ها باغ ارم است.

moarefi bagheramshiraz irnab ir معرفی باغ ارم شیراز

معرفی باغ ارم شیراز

 

تاریخچه باغ ارم

تاریخ ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز، به‌درستی مشخص نیست؛ ولی توصیف‌هایی از آن در سفرنامه‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمده‌است. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده است. در زمان زندیه هم کریم‌خان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید. در زمان قاجاریه این باغ به مدت ۷۵ سال به دست سران ایل قشقایی افتاد. در این زمان عمارتی در این باغ ساخته شد. اما در زمان سلطنت ناصر الدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد. این باغ از املاک خاندان قوامی شیراز بود. این عمارت تا کنون پابرجاست. این باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شده است؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گل‌ها و گیاهان درآمده‌است. در حال حاضر این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است؛ باغ گیاه‌شناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد. در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سی‌وپنجمین اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.

ویژگی بناها

عمارت وسط، هسته مرکزی این باغ محسوب می‌شود.این ساختمان در زمان قاجاریه و باتقلید از سبک معماری زندیه ساخته شده است .این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری از شاهکارهای معماری زمان قاجار است. این عمارت، از سه طبقه، با تزئینات فراوان تشکیل شده‌است. اتاق‌های طبقه زیرین که تقریباً زیرزمین هستند، محلی است برای استراحت در روزهای گرم تابستان. تزئینات این اتاق‌ها، کاشی‌کاری‌های رنگین است. دو طبقه بالایی دارای ستون‌هایی است که از تخت جمشید الهام گرفته شده‌اند.

در پیشانی بنا، دو نیم‌دایره در دو طرف، و یک تابلو بزرگ در وسط قرار گرفته که از ۳ هلال روی هم تشکیل شده‌است. این تابلو، تصاویری از شاهنامهٔ فردوسی و نبرد شاهان قاجار را نشان می‌دهد. این بنا بیش از هفتاد سال به خوانین قشقایی تعلق داشته که در دوران پهلوی مصادره شده‌است.
آنقدر تنوع درختان و گیاهان در این باغ زیاد است که در آن نمایشگاهی از گل ها و گیاهان رنگارنگ و زیبا را می بینید که از نقاط مختلف دنیا دراین باغ کاشته شده اند. این باغ امروز برای داشگاه شیراز است به طوری که و باغ گیاه شناسی اش در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق است. اهمیت این باغ در حدی است که در سال ۱۳۹۰ به همراه ۸ باغ دیگر در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

5c5bf583cc7cb moarefi bagheramshiraz irnab ir معرفی باغ ارم شیراز

معرفی باغ ارم شیراز

 

در داخل این باغ عمارتی سه طبقه با تزئینات فراوان را در وسط می بینید که در واقع هسته مرکزی باغ را شکل داده است این عمارت در زمان قاجاریه اما به سبک زندیه شاخته شد و معماری، کاشی کاری، گچ بری و نقاشی هایش از شاهکارهای زمان قاجاریه به حساب می آید. از طبقه اول این بنا در روزهای گرم و سوزان تابستان برای استراحت استفاده می شد و در طبقات دوم و سوم آن ستون هایی به تقلید از تخت جمشید ساخته شده است.

در گوشه ای از باغ خیابانی است که از شرق به غرب در وسط باغ کشیده و در دو طرفش سروهای زیبایی کاشته شده که در میان آنها سرو بلندی که به سروناز معروف است از دور چشم ها را به سمت خود جلب می کند.
برای بازدید از این باغ زیبا باید به شمال غربی شهر شیراز و خیابان ارم بروید نرسیده به میدان ارم این باغ زیبا با طراوت بی مانندش منتظر است تا گشت و گذاری فراموش نشدنی در میان درختانش داشته باشید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *