خواص دعای نادعلی
چـقـدر مفـید بـود ؟

خواص دعای نادعلی صغیر

khavas doayenadali irnab ir خواص دعای نادعلی

خواص دعای نادعلی

دعای نادعلی شامل دو دعای جداگانه است که یکی از آنها کوتاه بوده و دیگری بسیار بلندتر است. این دو دعای مختلف که از ماهیت مشابهی برخوردار هستند دعای نادعلی صغیر و دعای نادعلی کبیر نامیده می‌شوند. در واقع مضمون اصلی این دو دعا به طور عمده بر نمایان ساختن فضیلت‌هایی از امام اول شیعیان حضرت علی (ع) استوار است.

دعای نادعلی صغیر ساختاری موزون دارد و به شکل یک شعر سروده شده است. البته این شعر بسیار کوتاه بوده و تنها چهار مصراع جداگانه را در بر می‌گیرد که در ترکیب با یکدیگر دو بیت پیوسته را تشکیل می‌دهند. مصراع آغازین این شعر کوتاه عربی «نادِ عَلِیاً مَظهَرَ العَجائِب» است که در کلمه‌ی «مظهر» آن اختلاف نظر وجود دارد. به این معنی که عده‌ای از افراد معتقد به این دعا کلمه‌ی مذکور را به شکل مَظهَر و عده‌ای دیگر هم آن را به شکل مُظهِر به کار می‌برند.

متن کامل این دعای چهار بیتی نیز به این ترتیب است: «نادِ عَلیاً مَظهَرَ العَجائِب / تَجِدهُ عَوناً لَکَ فِی النَوّائِب / کُلَّ هَمٍ وَغَمًّ سَینجَلی بِعَظَمَتِکَ / یا اللهُ بِنُبُوَّتِکَ یا مُحَمَّدَ بِوَلایتِکَ / یاعَلِی یا عَلِی یا عَلِی» البته کلمات «یا علی» که در پایان این دعا آمده است جزیی از چهار بیت مذکور به شمار نمی‌رود و تنها برای تکمیل این دعا آورده شده است. هر چند که دعای مذکر به این صورت نیز خوانده می‌شود: « نادِ عَلیاً مَظهَرَ العَجائِب / تَجِدهُ عَوناً لَکَ فِی النَوّائِب / کُلَّ هَمٍ وَغَمًّ سَینجَلی / بِوَلایتِکَ یاعَلِی یا عَلِی یا عَلِی»

بر طبق نقل قول‌های موجود در کتاب‌های مذهبی مختلف منبع دعای نادعلی صغیر کتاب بحار الانوار ذکر شده است. هر چند که در این کتاب‌ها و حتی در منبع اصلی یعنی کتاب بحارالانوار گوینده‌ی این شعر دو بیتی به طور دقیق مشخص نیست.

به هر حال خواص دعای نادعلی در برخی روایات بیشتر از ۷۰۰ مورد عنوان شده است. مواردی که از امور عاطفی تا رویارویی با دشواری‌ها و کج مداری‌های معمول زندگی را در بر می‌گیرد. در واقع کسانی که به خواص دعای نادعلی اعتقاد دارند می‌توانند از آن برای گرفتن حاجت در اموری مثل ازدواج، بیماری، خوشبختی و هر گونه مشکل و گرفتاری رایج استفاده کنند.

چگونگی ختم دعای ناد علی صغیر

همانگونه که به آن اشاره شد برای بهره‌مندی از تاثیر خواص دعای نادعلی باید آن را به شیوه‌ای خاص ختم کرد. در ادامه‌ی متن پیش رو می‌توانید با نحوه‌ی مناسب ختم دعای نادعلی صغیر برای گرفتن حاجت‌های مختلف آشنا شوید.

اگر فردی در جمعی گرفتار شده باشد باید هفت بار این دعا را بخواند و بر آنان بدمد تا ضرری از آنها به او نرسد
اگر کسی از دشمن بترسد و روزی بیست و هفت بار این دعا را بخواند دشمن پراکنده و مقهور او خواهد شد
اگر فردی که سحر یا جادو شده است این دعا را بر آب چاه بخواند و با آن غسل کند و مقداری هم از آن بخورد تمام سحر و جادوهای او باطل می‌شود
اگر کسی زهر خورده باشد باید این دعا را با مشک و زعفران روی یک کاسه‌ی چینی بنویسند و بیست و یک بار بخوانند و به خورد او بدهند تا بلکه شفا یابد
بیماران لاعلاج می‌توانند این دعا را هجده بار بر آب باران بخوانند و سپس آن را تا ته سر بکشند تا بلکه فرجی حاصل شود
جهت رفع گرفتاری‌های مهم باید این دعا هزار بار خوانده شود
کسی که مورد خشم واقع شده است باید این دعا را برای هفتاد و یک بار برابر خشم کننده و سه بار هم به صورت آهسته بخواند و آرام بر خود بدمد تا بلکه بلا رفع گردد
این دعا باید سه بار آهسته در گوش سفیر خوانده شود تا رسالت او مورد قبول واقع گردد
این دعا باید در اول وقت روز جمعه دوازده بار خوانده شود تا مقبول القول گردد
برای رفع تهمت این دعا باید صبح و شب چهل بار خوانده شود تا تهمت مربوطه رفع گردد
به منظور غنی شدن هر صبح این دعا باید دوازده بار خوانده شود
برای کثرت دولت این دعا باید هر روز سی و یک بار خوانده شود
به منظور پیروزی بر دشمنان این دعا باید هر روز هفده بار خوانده شود و برای عقدالسان هم روزی هجده بار ختم گردد

khavas doayenadali irnab ir خواص دعای نادعلی

خواص دعای نادعلی

سایر موارد مربوط به چگونگی ختم دعای نادعلی صغیر برای رفع حاجت‌های مختلف نیز به ترتیب زیر است.

برای مهمات باید هر روز این دعا را سی و چهار بار خواند و به منظور رفع چشم زخم نیز باید آن را به مدت سه روز هر روز بیست بار ختم کرد
به منظور فاتح شدن در جنگ این دعا باید هر روز چهل بار خوانده شود
به منظور ملاقات با رسول اکرم در خواب و رویا این دعا باید هر شب هفت بار خوانده شود تا بلکه این امکان فراهم گردد
جهت خلاصی از حبس این دعا باید به مدت هفت روز و هر روز شانزده بار خوانده شود
جهت فتح ابواب و اقبال این دعا باید هر روز پنجاه بار خوانده شود
برای کشف اسرار و دولت این دعا باید هر روز شانزده بار خوانده شود
به منظور قتل و دفع خصم این دعا باید به مدت هشت روز و هر روز برای هجده بار خوانده شود و به سمت او دمیده شود
برای کسب آگاهی از زمان نماز صبح این دعا باید هفده بار خوانده شود
جهت رفع حاجت و قبول ملوک این دعا باید به مدت شش روز و هر روز برای صد بار خوانده شود
به منظور کسب عزت این دعا باید روزی ده بار خوانده شود
جهت بغض بین دو ظالم این دعا باید روزی بیست بار خوانده شود
برای به در شدن خصم این دعا باید روزی سی بار خوانده شود
به منظور رفع اختلاف میان یک جمع این دعا باید روزی سی بار خوانده شود
برای مقهور ساختن دشمنان این دعا باید روزی صد بار خوانده شود
به منظور یافتن قوت قلب این دعا باید روزی بیست و پنج بار خوانده شود
جهت نرمی دل دشمن این دعا باید به مدت شش روز و هر روز صد بار خوانده شود
برای دفع مکر و حیله و طغیان کردن خصم این دعا باید روزی صد بار خوانده شود
به منظور هلاک شدن دشمنان و ظالمان این دعا باید روز چهارشنبه هنگام طلوع آفتاب برای چهل و یک بار خوانده شده و سپس به سمت خانه دشمن دمیده شود
به این ترتیب خواص دعای نادعلی برای هر مشکل خاص با ختم این دعا به شیوه‌ای متفاوت تجلی خواهد یافت.

خواص دعای نادعلی کبیر

دعای ناد علی کبیر با همان مصراع نخست دعای نادعلی صغیر آغاز می‌شود، اما از نظر بلندی حدود هشت برابر آن است. با این حال دو دعای مذکور از نظر مفهوم و ماهیت کاملا شبیه به یکدیگر هستند. همچنین دعای نادعلی کبیر برخلاف نسخه‌ی صغیر آن از ساختار شعری برخوردار نیست.

به طور کل موضوع اصلی دعای نادعلی کبیر و نادعلی صغیر تمسک به امام اول شیعیان است. خواص دعای نادعلی کبیر هم کم و بیش به خواص دعای نادعلی صغیر شباهت دارد و مانند آن به شیوه‌های متفاوتی تلاوت و ختم‌ می‌شود. شیوه‌هایی که هر کدام از آنها خاصیت ویژه‌ای را نمایان می‌سازند و آثار متفاوتی را هم به همراه خواهند داشت. در ادامه‌ی مطلب پیش رو به تعدادی از این ختم‌ها اشاره خواهیم نمود. اما پیش از آن بد نیست توضیحاتی در مورد نسخه‌ی کبیر دعای نادعلی ارائه گردد.

از جمله کتاب‌های مذهبی مهم و شناخته شده‌ای که دعای نادعلی کبیر را از برخی کتاب‌های ختوم نقل می‌کند کتاب زاد المعاد علامه مجلسی است. بنابر اطلاعات موجود در این کتاب خواص دعای نادعلی موارد مختلفی را در بر می‌گیرد که شامل رفع نیازهای مادی، به تسخیر در آوردن افراد مختلف، برآورده شدن حاجت‌های گوناگون و برطرف ساختن نیازهای عاطفی می‌شود. همچنین موارد ماورالطبیعه‌ای نظیر مصون ماندن از آسیب‌های احتمالی حیوانات و اجنه نیز در این کتاب به عنوان خواص دعای نادعلی ذکر شده است. مسلما هر کدام از موارد یاد شده با ختم کردن دعای نادعلی کبیر به شیوه‌ای متفاوت امکان‌پذیر خواهد بود.
چگونگی ختم دعای ناد علی کبیر
خواص دعای نادعلی کبیر توسط شیوه‌های متفاوت ختم این دعا تجلی می‌یابد. بسیاری از این شیوه‌ها در کتاب زاد المعاد آمده است. به عنوان مثال در این کتاب عنوان شده است که اگر برای کسی کار مهمی پیش بیاید، برای بهره‌مندی از خواص دعای نادعلی باید به نیت آن کار مهم این دعا را هفت مرتبه خواند تا بلکه آن کار مهم به سرانجام برسد و خواسته‌های فرد در رابطه با آن برآورده شود.

سایر خواص دعای نادعلی کبیر و چگونگی ختم این دعا برای متجلی ساختن آنها نیز در کتاب زاد المعاد این گونه توضیح داده شده است: «و اگر نزد بزرگی یا امیری بروی، روزی سه مرتبه دعای ناد علی را بخوان و بر جمیع اعضای خود بدم. پس فرد مذکور محب و مخلص تو شود. اگر دعای نادعلی کبیر را به نیت فرزند بخوانی، خداوند به تو کرامت نماید. اگر بخواهی شخصی را مسخر و تسخیر نمایی و او را شیفته‌ی خود گردانی، در شب جمعه چهارده مرتبه به اسم او دعای نادعلی کبیر را بخوان و صد بار بر محمد و آل او صلوات بفرست. البته که آن شخص مسخر تو شود و می‌توانی او را به تسخیر خود در آوری.»

همچنین در ادامه‌ی توضیح خواص دعای نادعلی کبیر در کتاب زاد المعاد می‌خوانیم: «و اگر بعد از نماز صبح به نیت مال نُه مرتبه دعای نادعلی کبیر را بخوانی از مال و منال غنی شوی. همچنین اگر جهت ادای قرض به مدت پانزده روز دعای نادعلی کبیر را روزی بیست و دو مرتبه بخوانی قرض تو ادا می‌شود. و اگر زنی دیر زاید پنج مرتبه بر آب دعای نادعلی کبیر را بخواند و آب را) بخورد تا بلکه زود بزاید. و اگر کسی این دعا را همراه خود داشته باشد از شر جمیع حیوانات و جن و انس محفوظ باشد و هر که شک نماید البته کافر است.»

حال که با خواص دعای نادعلی کبیر و چگونگی ختم این دعا برای رفع حاجت‌های مختلف آشنا شدیم، بد نیست در بخش انتهایی مطلب پیش رو به متن این دعا هم اشاره نماییم.

متن دعای نادعلی کبیر
متن دعای نادعلی کبیر در منابع مختلف مذهبی به اشکال مشابهی آمده است. بنابر موارد اشاره شده در این منابع نثر عربی دعای مذکور به شکل زیر است.

بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم. نادِ عَلیاً مَظهَرَ العَجائِب تَجِدهُ عَوناً لَکَ فِی النَوّائِب لی اِلی اللهِ حاجَتی. وَ عَلَیهِ مُعَوَّلی کُلَّما اَمَرتَهُ وَ رَمَیتَ مُنقَضی فی ظِللّ اللهِ وَ یضِللُ اللهُ لی اَدعُوکَ کُلَّ هَمٍ وَغَمًّ سَینجَلی بِعَظَمَتِکَ یا اللهُ بِنُبُوَّتِکَ یا مُحَمَّدَ بِوِلایتِکَ. یاعَلِی یا عَلِی یا عَلِی اَدرِکنی بِحقِّ لُطفِکَ الخَفی اللهِ اَکبَرُ اَنا مِن شَرِّ اَعدائکَ بَریءٌ اللهُ صَمَدی مِن عِندِکَ مَدَی وَعَلَیکَ مُعتَمَدی بِحقِّ إِیاکَ نَعبُدُ وَ إِیاکَ نَستَعینُ یااَبالغَیثِ اَغِثنی یااَبَاالَحَسَنَین اَدرِکنی یاسَیفَ اللهُ اَدرِکنی.

یابابَ اللهِ اَدرِکنی یاحُجَّهَ اللهِ اَدرِکنی یا وَلِی اللهِ اَدرِکنی بِحَقَّ لُطفِکَ الخَفی یا قَهّارُ تَقَهَّرتَ بِالقَهرِ وَ القَهرُ فی قَهرِ قَهرکَ یا قَهارُ یا قاهِرَ العَدُوّ یا واِلی الوَلِی. یامَظهَرَ العَجائِبِ یامُرتَضی عَلِی رَمَیتَ مِن بَغی عَلَی بِسَهمِ اللهِ وَسَیفِ اللهِ القاتِلِ. اُفَوَّضُ اَمری اِلی اللهِ اِنَّ اللهُ بَصَیرٌ بِالعَبادِ وَ اِلحُکُم اِلهٌ واحِدٌ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الرَّحمنُ الرَّحیمُ یاغیاثَ المُستَغیینِ یا دَلیلَ المُتَحیرِینَ یا اَمانَ الخائِفینَ یا مُعینَ المُتَوَکِلینَ. یا رَاحِمَ المَساکینَ یا اِلهَ العالَمَینَ بِرَحمَتِکَ وَصَلَّی اللهُ عَلی سَیدِنا مُحَمَّدٍ وَالِهِ اَجمَعین وَ الحَمدُ اللهِ رَبِّ العالَمینَ.
ترجمه‌ی فارسی دعای نادعلی کبیر را می‌توان این گونه توصیف کرد: بخوان علی علیه ‌السلام را که مظهر کمالات و صفات عجیب است تا یاری کننده‌ی تو در تمام مشکلات و سختی‌ها باشد. این بنده‌ی ناچیز پیوسته به خدا نیازمند است. و من در تمام امورم بر آن حضرت متوسل شده و تکیه کرده‌ام و امور گذشته و آینده‌ام را در زیر سایه لطف خدا بگذرانم. و برای رفع و دفع هر ناراحتی و مشکلی خدایا تو را می‌خوانم تا مشکل حل و مساله روشن شود. قسم به بزرگی تو ‌ای خدا و قسم به پیامبری تو ‌ای محمد (ص) و به ولایت و امامت تو ای علی. مرا دریاب به حق لطف و محبت پنهان خودت.

خدا بزرگتر از آن است که توصیف شود و من از شر دشمنان تو بیزاری می‌جویم. خدای بی‌نیاز، بی‌نیاز کننده‌ی من است و من از سوی تو یاری و مدد می‌شوم و بر تو اعتماد و تکیه دارم. به حق ایاک نعبد و ایاک نستعین ‌ای پدرِ کمک و یاری کردن، مرا یاری کن و به فریادم برس ‌ای پدر حَسَنین، مرا دریاب، ‌ای شمشیر خدا مرا دریاب.

ای باب خدا مرا دریاب، ‌ای حجت و راهنمای خدا مرا دریاب، ‌ای ولی خدا مرا دریاب. قسم به آن لطف پنهان تو ای غالب و پیروزمند و برتری یابنده بر همه به قهر و سلطنت خدایی و حال آن که قهر و سلطنت در تفوق و غلبه و پیروزی تو قرار دارد. ‌ای غالب و پیروزمند بر دشمن‌، ای دوستِ دوست خدا، ای مظهر صفات عجیبه،‌ ای مرتضی علی، یقین دارم که بر من اگر کسی بخواهد ظلم و ستمی روا دارد تو مولا او را به تیر و شمشیر کشنده بر زمین زده و از پا در خواهی آورد. من تمام امورم را به خدا وگذار می‌کنم.

به درستی که خداوند بصیر و بینا و آگاه بر بندگان است. و قول خداوند است که در قرآن فرمود خدای شما خدای واحد است و غیر از او خدایی نیست. بخشنده و مهربان است، ای فریادرس فریادخواهان مرا دریاب. ‌ای راهنمای سرگردانان، ‌ای امان و آرامش دهنده‌ی ترسندگان، ‌ای یاری کننده‌ی پناه آورندگان، ای رحم کننده بر فقرا و بیچارگان، ‌ای پروردگار عالمیان، مرا دریاب. به رحمت بیکرانت، و درود بر سید و آقای ما حضرت محمد (ص) و خاندان او باد. و ستایش و حمد از آن پروردگار جهانیان است و بس.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *