درمان سودای پوست
چـقـدر مفـید بـود ؟

سودا یا اگزما چیست؟

darman sodayepost irnab ir درمان سودای پوست

درمان سودای پوست

اگر تغذیه انسان ناسالم باشد و یا افراط در مصرف نوعی غذای سالم بوجود آید خلط سودا در بدن افزایش پیدا کرده و سبب بروز عارضه پوستی – جسمی – اخلاقی و یا افسردگی – می‌شود. از آنجاییکه شکل رسوب سودا و محل‌های رسوب سودا بسیار متفاوت می‌باشند این نوع مشکلات صورت‌های بسیار زیادی دارد که شامل: لکه‌های سودایی پوست ، سیاهی زیر چشم و یا اگزمای پوست می باشد. بیماری سودای پوستی یا اگزما به علت بروز عوارض پوستی از ازدیاد خلط سودا در بدن حادث می‌شود و تغذیه یکی از عوامل مهم بروز آن می‌باشد. بنابراین بهبودی و درمان سودای پوست نیز با غذا میسر می‌باشد.

اشکال مختلف بیماری سودای پوست

لکه‌های سودایی پوست : لکه‌های قهوه‌ای که بعد از مدتی به سیاهی گرایش پیدا می‌کند و معمولا پوست محل و اطراف لکه خشک می‌شود. این لکه‌ها بر اثر رسوب سودا در آن ناحیه از پوست ایجاد می‌شوند. باید دقت داشت که کبد این افراد هم بسیار خشک می‌باشد.

سیاهی زیر چشم : این مشکل معمولا به علت رسوب سودا در مویرگ‌های زیر چشم ایجاد می‌شود و چون سیستم گردش خون در آن ناحیه مختل می‌شود سیاهی ایجاد می‌شود. برای رفع این مورد هم باید به سراغ داروهای ضد سودا و یا مواد غذایی مفید در این زمینه برویم.

اگزمای پوست : این مشکل هم معمولا ناشی از خشکی کبد است که بر اثر سودا و حرکت مواد سودایی در پوست ایجاد می‌شود. بنابراین ممکن است گاها تغییر مکان داشته باشند و در جاهای مختلف پوست ظاهر شوند.

روش درمان سودای پوست
برای درمان سودای پوست باید داروها و یا موادی را در نظر گرفت که اولا سودای اضافه به واسطه آن دفع شود و ثانیا کبد پاکسازی و مرطوب شود. روش‌های مکمل درمان هم شامل حجامت‌ های خاص و ماساژ با روغن‌های مفید می‌باشد که باید زمان آن را پزشک با توجه به وضعیت جسمی بیمار تعیین کند. رژیم غذایی این افراد رژیم ضد سودا باید باشد که شامل خوراکی‌های با طبع تر و پرهیز از خوراکی‌های با طبع خشک است. در زیر فهرستی از غذاهای مفید و مضر را برای درمان سودای پوست می‌بینید:

غذاهای مضر:
ترشی‌جات (سرکه، آبلیمو، آبغوره، خیارشور، لواشک و…)
لبنیات (ماست، دوغ، پنیر، کشک، غارا، دوغ و…)
گوجه، رب یا سس
بادمجان، بامیه و یا نخود فرنگی
تخم مرغ، سیب زمینی
غذاهای مانده
ساندویچ ها
مرغ صنعتی
گوشت (گاو، گوساله، بز، اردک، ماهی، میگو، سیرابی)
میوه‌جات (گرمک، هندوانه، کیوی، گیلاس، هلو، زردآلو، آلو، نارنگی، نارنج، لیمو ترش)
حبوبات (باقالی، عدس، ماش، برنج ساده، جو، ذرت)
گشنیز
تخمه کدو
آب یخ

غذاهای مفید
میوه‌جات (هویج، طالبی، خربزه، نارگیل، آناناس، گلابی، انبه، خرمالو، انگور، مویز، سیب)
خرما، شیره خرما، گندم، کنجد، شیره انگور، ارده، حلواژ
روغن کنجد، روغن زیتون
گوشت (شتر، گوسفند، مرغ محلی، بوقلمون، کبک، بلدچین، سار، گنجشک، کبوتر، آهو، دل و قلوه، جگر)
ادویه‌جات (سیاه‌دانه، زنجبیل، زعفران، گلاب)
سبزیجات (تره)
حبوبات (لوبیا، نخود، دال عدس)
آجیل (بادام هندی، بادام کوهی، پسته، فندق، توت، بادام زمینی، کشمش)

5c4ec6fcf2211 darman sodayepost irnab ir درمان سودای پوست

درمان سودای پوست

توجه: علاوه بر داشتن تغذیه نادرست تنش‌های روحی و روانی و برخی رفتارها هم می‌تواند در بروز این بیماری و به تاخیر افتادن روند بهبودی و درمان سودای پوست آن موثر باشد مثل: هول و اضطراب خاص، کوه نوردی، ورزش‌های سنگین، صداهای ناهنجار، شنیدن خبرهای ناگوار، غم، صحنه‌های ناهنجار، بوی بد.
در طب سنتی نسخه‌هایی برای درمان سودای پوست و یا همان لکه‌های قهوه‌ای پوست صورت و بدن عنوان شده است:

در این روش طول درمان سودای پوست ۴۰ تا ۱۲۰ روز می‌باشد.
سرکه انگبین (۲ واحد عرق نعنا + ۲ واحد عسل + ۱ واحد سرکه انگور طبیعی): یک سوم لیوان از این شربت ریخته و باقی آن را آب می‌ریزیم. این شربت شب‌ها قبل از خواب باید میل شود.
مالیدن سرکه صنعتی (سرکه مغازه) با لیف یا کیسه روی موضع به مدت ۳ تا ۵ دقیقه.
بعد از ۴۰ روز هر ماه یک‌بار حجامت عام کنند تا عارضه رفع شود.
در همه موارد یاد شده چون عامل اصلی مشکلات غلبه خلط سودا می‌باشد داشتن رژیم غذایی ضد سودا بسیار حائز اهمیت است و چون کبد هم به شکل مستقیم درگیر خشکی سودا شده است استفاده از داروهای مفید برای کبد هم باید لحاظ شود. فراموش نکنید که پاکسازی کبد نقش مهمی در بهبود و درمان سودای پوست دارد.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *