قرص زیپمت چیست؟
۳ امتیاز ۲ رای
ghorszipmet chist irnab ir قرص زیپمت چیست؟

قرص زیمپت چیست؟

زیپمت حاوی دو دارو سیتاگلیپین و متفورمین است. ترکیب دارویى سیتاگلیپتین و متفورمین با نام تجاری”زیپمِت”، به همراه برنامه تغذیه اى و ورزشی مناسب برای کنترل قند خون بالا در مبتلایان به دیابت نوع دوم استفاده می شود.

کنترل قند خون به پیشگیری از آسیب کلیه ها، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن اعضا و مشکلات عملکرد جنسی کمک می کند. کنترل صحیح دیابت می تواند ریسک حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی را هم کاهش بدهد.
زیپمِت حاوی دو دارو است: سیتاگلیپین و متفورمین.
سیتاگلیپین با افزایش سطح هورمون های طبیعی به نام اینکرتین ها وارد عمل می شود. اینکرتین ها با افزایش ترشح انسولین، مخصوصا بعد از غذا، به کنترل قند خون کمک می کنند. این هورمون ها همچنین از مقدار قندی که کبد می سازد نیز می کاهند.
متفورمین هم با کمک به بازیابی واکنش مناسب بدن نسبت به انسولینی که در حالت عادی ترشح می کنید وارد عمل می شود. متفورمین از میزان قندی که کبدتان می سازد و معده و روده های تان جذب می کنند نیز می کاهد.
چطور از قرص سیتاگلیپین – متفورمین استفاده کنیم؟
قبل از شروع استفاده از سیتاگلیپین- متفورمین، دستورالعمل و بروشور مربوط به بیمار را بخوانید و هر بار که تجدید نسخه می شود، مجددا دستورالعمل را چک کنید. اگر هر گونه سوالی دارید، از پزشک تان و یا دکتر داروساز بپرسید.
دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید، که معمولا روزی یک بار همراه با غذاست، و ترجیحا عصرها.
قرص های طولانی اثر را نجوید یا خرد نکنید، چون این کار می تواند باعث آزاد شدن تمام دارو به یکباره شود و در نتیجه احتمال بروز عوارض جانبی آن بیشتر خواهد شد.
همچنین قرص ها را تقسیم نکنید مگر اینکه خط شکستن دارا باشند و پزشک یا داروساز تان دستور چنین کاری را به شما داده باشد. تمام قرص یا قرص بخش شده را فاقد اینکه خرد کنید یا بجوید، با آب فراوان قورت دهید.

درباره قرص زیپمت چه می دانید؟

دوز زیپمت بستگی به وضعیت بیماری شما، واکنش به دارو و سایر داروهایی که ممکن است مصرف کنید دارد.
حتماً پزشک تان را در جریان تمام داروهایی که مصرف می کنید بگذارید (شامل داروهای تجویزی، غیر تجویزی و داروهای گیاهی). برای کاهش احتمال عوارض جانبی (مانند ناراحتی معده)، ممکن است پزشک تان دستور بدهد که دارو را با دوز پایین شروع کنید و تدریجاً دوز را افزایش بدهید. به دستورات پزشک تان با دقت عمل کنید.
دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بهترین اثرگذاری را داشته باشد. برای اینکه زیپمت را فراموش نکنید، هر روز سر ساعت مشخصی آن را بخورید. برنامه ی دارویی، غذایی و ورزشی تان را طبق توصیه ی پزشک، با دقت دنبال کنید. اگر بیماری تان بهبود پیدا نکرد یا بدتر شد ( سطح قند خون تان بسیار بالا یا بسیار پایین بود )، به پزشک تان اطلاع دهید.

5c3c39407f853 ghorszipmet chist irnab ir قرص زیپمت چیست؟

قرص زیمپت چیست؟

نحوه مصرف زیپمت
همیشه زیپمت را دقیقا مطابق توصیه پزشک تان مصرف کنید. اگر مطمئن نیستید با پزشک یا داروسازتان هماهنگ کنید.
قرص زیپمت را روزی دوبار به صورت خوراکی، همراه با وعده غذایی برای پایین آوردن احتمال ناراحتی معده میل نمایید.
ممکن است پزشک برای کنترل قند خون تان، دوز داروی تان را افزایش دهد.
در طول درمان با زیپمت از رژیم غذایی که پزشک به شما توصیه کرده باید استفاده کنید و مراقب باشید که کربوهیدرات را به میزان کافی در طول روز دریافت کنید.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *