دلایل سرگیجه چیست؟
چـقـدر مفـید بـود ؟
dalayelsarghije chist irnab ir دلایل سرگیجه چیست؟

دلایل سرگیجه چیست؟

دلایل سرگیجه

سرگیجه ممکن است دلالیل مختلفی داشته باشد. در این مطلب با دلایل مختلفی که ممکن است باعث سرگیجه شود یا احساس تهوع در شما بوجود بیاورد آشنا شوید.
بسیاری از ما ممکن است در طول روز یا زمانی که بیمار هستیم از خودمان بپرسیم که چرا گیج هستم و تعادلم را از دست می‌دهم؟

متعجب نخواهید شد اگر بدانید احساس گیجی که گاهی در افراد بالغ دیده می‌شود مشکل متداولی است. اما ممکن است ندانید که سرگیجه که حالت تشدید شده‌ی گیجی است و این حس را به وجود می‌آورد که اتاق دور سرتان می‌چرخد، هم مشکل متداولی بین افراد بالغ است. تا آنجا که نزدیک به ۴۰ درصد از افراد بالای ۴۰ سال حداقل یک بار در طول زندگی سرگیجه را تجربه می‌کنند.

در ادامه با دلایلی که ممکن است باعث گیجی و سرگیجه شوند و راهکار مقابله با سرگیجه آشنا شوید.

احساس گیجی ممکن است به دلیل اختلالی در گوش داخلی باشد
اگر مایع گوش داخلی حرکت کند و وارد کانال‌های گوش داخلی شما شوند ممکن است احساس کوتاهی از چرخیدن محیط دور سر خود کنید. این مشکل بدون استفاده از دارو و عمل و به کمک راه‌های درمانی دیگر قابل حل است.
این مشکل مهم‌ترین اختلال در گوش درونی است با این حال تنها ۱ نفر از ۱۰۰۰ نفر در ۱ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. همچنین با اینکه ممکن است این بیماری در هر سنی اتفاق بیافتد اما بیشتر در افرادی با سن بالاتر رخ می‌دهد.

سیستم کنترل روند جریان خون
محققین متوجه شده‌اند که سیستم تنظیم کننده گوش داخلی در کنترل جریان خون بدن هم نقش دارد. وقتی که شما از حالت خوابیده به حالت ایستاده تغییر حالت می‌دهید دو سیستم در گوش داخلی جاذبه را تشخیص می‌دهند. این تشخیص باعث می‌شود که به سیستم قلبی عروقی شما فرمان تنظیم جریان خون برای تطبیق با شرایط جدید بدنتان فرستاده شود. این فرایند تغییر جریان خون می‌توان باعث به وجود آمدن احساس گیجی شود.

کمبود ویتامین B12 می‌توند باعث سرگیجه شود
کمبود ویتامین‌های ضروری در بدن می‌تواند منجر به مشکلاتی مثل کاهش فشار خون و کم شدن جریان خون مغز شود. تشخیص کمبود ویتامین B12 بسیار آسان است و به راحتی می‌توان آن را برطرف کرد. کمبود ویتامین B12 از مواردی است که گاهی اوقات در تشخیص علل سرگیجه نادیده گرفته می‌شود.
گوشت، لبنیات و صبحانه کامل منابع مناسبی از ویتامین B12 هستند.

بیماری قلبی و سرگیجه
یکی از دلایل ساده‌ی احساس گیجی، حرکت سریع است. مثل وقتی که خوابیده‌اید و ناگهان می‌نشینید. اما بعضی اوقات گیجی و سرگیجه نشانه‌ای از یک اختلال قلبی است. در بین بیماری‌های قلبی و عروقی که باعث سرگیجه می‌شود می‌تواند اختلال در دریچه قلب، فیبریلاسیون دهلیزی یا سختی سرخ رگ‌ها باشد. بیماری‌هایی از این دست چون جریان خون وارد شده به مغز را کاهش می‌دهند می‌توانند باعث سرگیجه شوند.

میگرن و سرگیجه
این واقعیت بعضی از مردم را متعجب می‌کند که سرگیجه بسیاری از اوقات با میگرن در ارتباط است. خواه میگرن با درد همراه باشد یا نباشد. نشانه‌های دیگر میگرن که به سرگیجه مربوط است شامل حساسیت به حرکت، نور و صدا می‌شود. حدود ۴۰ درصد از افرادی که مبتلا به میگرن هستند گیجی و سرگیجه را تجربه می‌کنند.

رابطه اضطراب و سرگیجه
افراد بسیاری که تجربه سرگیجه داشتند مخصوصا بین ۲۰ تا ۳۰ سالگی ممکن است مشکل اضطراب هم داشته باشند.
در مقایسه با افرادی که دچار اضطراب نیستند، افراد با اختلال اضطراب در مواجهه با محیط پر تحرک، حرکت بیشتری می‌کنند. حرکتی که به نظر می‌رسد در جهت هم سو شدن با حرکت محیط است. این افراد ممکن است به شکل غیر معمولی به محرک‌های بصری واکنش نشان دهند. چرا که سرگیجه آن‌ها با نگاه کردن به اجسام در حرکت یا هنگام راه رفتن از کنار یک مغازه پر نور و روشن افزایش می‌یاد.

کشتی، قایق و تخت آبی می‌توانند باعث سرگیجه شوند
این اتفاق بسیار رایج است که پس از برگشتن از سفر با کشتی احساس گیجی کنید. دکتر کارول فوستر، محقق دانشگاه کلادرو می‌گوید: برای برخی از افراد ممکن است این احساس تا یک سال بعد از سفر روی آب ادامه داشته باشد. نزدیک به ۷۵ درصد از ملوانان این حس گیجی را تجربه می‌کنند. هواپیما، ماشین، قطار و مترو و حتی دراز کشیدن روی تخت آبی هم می‌تواند باعث سرگیجه شود.

تاثیر دارو بر گیجی و سرگیجه
داروهای بسیار زیادی هستند که می‌توانند باعث سرگیجه شوند که حتی لیست کردنشان هم بسیار طولانی می‌شود. برای مثال استفاده از دوز بیش از اندازه داروی فشار خون از عواملی است که باعث سرگیجه می‌شود. با این حال نباید تصور کرد که بخاطر احتمال بروز سرگیجه نباید دارویی را مصرف کرد. تاثیرات یک دارو روی هر فرد متفاوت است و دکتر شما باید این موارد را تشخیص دهد.

سرگیجه در اثر کم‌آبی(دهیدراسیون) و رژیم غذایی نامناسب
جالب است بدانید حتی کم‌آبی خفیف هم می‌تواند دلیلی باشد که شما احساس گیجی و سرگیجه می‌کنید. کم‌آبی می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود که خود منجر به سرگیجه می‌شود. نباید فراموش کرد که بعضی از رژیم‌های غذایی باعث کم‌آبی می‌شوند و بر احساس گیجی و سرگیجه تاثیر دارد.

دلایل سرگیجه که چندان رایج نیست
عوامل متعدد دیگری وجود دارد که باعث سرگیجه می‌شود اما چندان رایج نیستند. با این حال لازم است همیشه به احساس گیجی و سرگیجه توجه ویژه‌ای داشته باشید. چرا که در کنار علائم دیگر می‌تواند نشانه‌ای از یک اختلال جدی‌تر باشد. حتما به دکتر خود برای بررسی عواملی که باعث سرگیجه شما می‌شود مراجعه کنید.

یکی از بیماری‌های نادری که با سرگیجه در رابطه است بیماری نشانگان منییر است. اگر سرگیجه‌های طولانی مدت همراه با شنیدن صداهایی در یکی از گوش‌هایتان را تجربه می‌کنید بهتر است برای بررسی احتمال مبتلا بودن به بیماری سندروم منییر به پزشک مراجعه کنید. البته فراوانی این بیماری تنها ۰.۲ درصد از جمعیت جهان است که در بین افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله مشاهده می‌شود.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *