درمان سوزش چشم
چـقـدر مفـید بـود ؟

سوزش چشم چه دلایلی دارد

darmansozesh cheshm irnab ir درمان سوزش چشم

درمان سوزش چشم

دلایل عمده سوزش چشم شامل، عوامل محیط زیستی، بیماری، عفونت، عوامل سوزش آور و جراحت در چشم می باشد که عوامل محیط زیستی آلودگی هوا، دود سیگار یا گرد و غبار که موجب سوزش و آلرژی می شوند را در برمی گیرد . در این مطلب شما را با علت و درمان سوزش چشم بیشتر آشنا می کنیم.سوزش چشم

از علت تا درمان سوزش چشم
سوزش چشم ها معمولا نشان دهنده وجود یک مشکل دیگر در چشم ها هستند . سوزش چشم ها، شایع ترین علامت سندرم خشکی چشم ها، بلفاریت (التهاب ورم پلک)، چشمان صورتی و آلرژی های چشمی است . اما سوزش چشم ها دلایل دیگری نیز دارد که یکی از رایج ترین آن ها وجود یک جسم خارجی (مثل سنگریزه) در چشم هاست . در بیشتر موارد، با برطرف شدن علت سوزش چشم ها، این مشکل بهبود می یابد و علائم آن از بین می روند .

سوزش چشم ها نیز علائم مخصوص به خود را دارد که عبارتند از :

– آبریزش چشم ها

– قرمزی چشم

– درد چشم

– ترشحات چشم

– تولید بیش از حد اشک
– احساس سوزش

– خارش چشم

اما سوزش چشم ها خودش می تواند علامت یک مشکل دیگر چشمی باشد. بیماری های چشمی مختلفی وجود دارند که سوزش چشم یکی از علائم آن ها ست. این بیماری های چشمی عبارتند از :

– ورم ملتحمه

– بلفاریت

– سندرم شوگرن

– خشکی چشم ها

– فوتوفوبی (حساسیت چشم ها به نور)

– روزاسه

– گرانولوماتوز وگنر (یک واسکولیت سیستمیک مزمنی است که عروق کوچک تا متوسط را درگیر می نماید )

دور شدن از محیطی که باعث سوزش چشم ها شده است، مهم ترین راه درمان این مشکل است، مثلا دور شدن از محیط پر از گردوخاک و یا محیط پر از دود سیگار

دلایل سوزش چشم ها کدامند؟

متأسفانه علل زیادی باعث سوزش چشم ها می شوند. در بیشتر موارد، یک عامل محیطی باعث ایجاد این مشکل می شود و با دور شدن فرد از آن محیط، چشم ها بهبود پیدا می کنند .

علل محیطی سوزش چشم ها عبارتند از :

– گرد و غبار هوا

– ورزش باد

– آفتاب سوختگی

– مواجهه با نور خورشید

– دود سیگار

– مواد شیمیایی محرک موجود در هوا

– سایر مواد شیمیایی محرک مثل کلر موجود در آب استخر شنا

– اسپری مو (مثل تافت) یا رنگ مو و دکلره کردن

– دود و آلودگی هوا

علل آلرژی چشمی که باعث سوزش چشم ها می شوند عبارتند از :

– گرده گل و گیاه

– گرد و خاک

– قارچ های هوا

– پر، پشم و موی حیوانات خانگی

– مواد معطر و خوشبو کننده مثل عطر ، ادوکلن، خوشبوکننده هوا ( اسپری ها و عود )
بیماری هایی که باعث سوزش چشم ها می شوند عبارتند از :

– سندرم خشکی چشم ها

– ورم ملتحمه چشم

– بلفاریت

– چشمان صورتی

– سندرم شوگرن

– فوتوفوبیا (حساسیت چشم به نور)

سایر علل عبارتند از :

– افزایش سن :همزمان با افزایش سن، بدن و از جمله چشم ها چربی کمتری تولید می کنند. کاهش چربی در پرده اشکی چشم باعث تبخیر سریع تر اشک از سطح چشم ها و ایجاد نقاط خشک روی آن ها می شود. این نقاط خشک باعث سوزش چشم ها همراه با بروز علائم دیگر می گردد .

– داروها :اگر اخیرا مصرف داروی جدیدی را شروع کرده اید و به طور ناگهانی دچار سوزش چشم ها شده اید، به پزشک خود بگویید. شاید این دارو باعث سوزش چشم شما شده است که پزشک می تواند به راحتی با تغییر نوع دارو، مشکل شما را بر طرف کند .

– نور زننده و درخشان

استفاده از قطره های چشمی بدون تجویز پزشک (به جز اشک مصنوعی) علائم سوزش چشم ها را بدتر می کند. لذا هیچ وقت بدون تجویز پزشک، از قطره های چشمی استفاده نکنید

درمان سوزش چشم ها

همان طور که قبلا هم گفته شد، دور شدن از محیطی که باعث سوزش چشم ها شده است، مهم ترین راه درمان این مشکل است، مثلا دور شدن از محیط پر از گردوخاک و یا محیط پر از دود سیگار .

در بیشتر موارد، عوامل محیطی ذکر شده در بالا باعث سوزش چشم ها می شوند و دوری از این نوع محیط ها باعث بهبودی شما می گردد .

استفاده از اشک مصنوعی به میزان ۴ تا ۶ بار در روز نیز می تواند سوزش چشم ها را تسکین دهد .

استفاده از قطره های چشمی بدون تجویز پزشک (به جز اشک مصنوعی) علائم سوزش چشم ها را بدتر می کند. لذا هیچ وقت بدون تجویز پزشک، از قطره های چشمی استفاده نکنید .

با مراجعه به پزشک و تجویز او می توانید از داروهای آنتی هسیتامین (به شکل قرص، قطره چشمی و پماد) استفاده کنید که برای درمان سوزش چشم ها مفید است. این داروها، آلرژی یا حساسیت را بهبود می دهند .

هشدار

اگر ترشحات چشمی غلیظ (قی چشم) و سبزرنگ مشاهده کردید، بایستی فورا به پزشک مراجعه کنید .

همچنین اگر نسبت به نور حساسیت داشتید (فوتو فوبی) و یا چشمتان شدیدا درد می کرد و یا تغییری در بینایی خود مشاهده کردید، این ها می تواند علامت وجود یک مشکل بدتر باشد و بایستی فورا به چشم پزشک مراجعه کنید .

چند توصیه برای شما داریم که باعث می‏شوند چشم‏هایتان سالم بمانند و برای سال‏ها به خوبی کار کنند :

۱ – در هوای آفتابی، عینک دودی به چشم‏هایتان بزنید. نور شدید آفتاب باعث تاری دید و خستگی چشم‏ها می‏شود .

۲ – اگر موقع کار کردن مجبور هستید به طور مداوم به جایی نگاه کنید (مثل کار با کامپیوتر یا کتاب خواندن)، هر چند ساعت یک بار به چشم‏های خود استراحت دهید. از جای خود بلند شوید، بدنتان را بکشید و به نقطه‏ای دور نگاه کنید .

۳ – دقت کنید هنگام مطالعه یا کار، نور محیط کافی باشد. نور ملایم ( نه شدید و نه ضعیف)، بهترین نور است. نور شدید به چشم‏هایتان فشار می‏آورد .

۴ – از لامپ با نور سفید در خانه‏ استفاده کنید مثل مهتابی یا لامپ کم مصرف. اگر امکان دارد در محل کارتان نیز از آنها استفاده کنید، زیرا برای چشم‏ها بهترند .

۵ – هر چند وقت یک بار چشم‏هایتان را برای چند ثانیه ببندید. این کار باعث می‏شود بینایی ‏تان تجدید شود.

۶ – به‏ طور مرتب پلک بزنید، به ‏خصوص اگر موقع کار به جایی نگاه می‏کنید. این کار باعث می‏شد چشم‏هایتان مرطوب باقی بماند .


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *