راه های درمان ناخن فرو رفته در گوشت پا
چـقـدر مفـید بـود ؟

درمان فرو رفتن ناخن در گوشت انگشت پا (التهاب ناخن) بدون جراحی

rahayedarman nakhonfroraftedarghoshtpa irnab ir راه های درمان ناخن فرو رفته در گوشت پا

راه های درمان ناخن فرو رفته در گوشت پا

فرو رفتن ناخن در گوشت پا عارضه شایعی است که در آن گوشه یا کنار ناخن انگشت پا به درون گوشت نرم اطراف خود رشد می‌کند. نتیجه این وضعیت درد شست پا، قرمزی، ورم و گاهی اوقات، عفونت است. عارضه فرو رفتن ناخن در انگشت معمولاً ناخن انگشت بزرگ پا را درگیر می‌کند.

اغلب می‌توان : فرو رفتن ناخن در پا را در خانه مداوا کرد. اما اگر درد شما شدید و در حال گسترش باشد، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا او اقداماتی را برای تسکین ناراحتی‌تان انجام داده و برای جلوگیری از عوارض فرو رفتن ناخن در گوشت پا، به شما کمک کند.

اگر مبتلا به دیابت یا سایر عوارضی هستید که باعث کاهش خون‌رسانی به پاهایتان می‌شوند، بیش از سایرین در خطر فرو رفتن ناخن در گوشت پا قرار دارید.

علائم و نشانه ها

علائم : فرو رفتن ناخن در پا عبارتند از:
• درد و حساسیت به لمس در انگشت پا، در امتداد یک یا هر دو طرف ناخن
• قرمزی اطراف ناخن پا
• تورم انگشت پا در اطراف ناخن
• عفونت بافت اطراف ناخن پا

علت ها و دلایل

شایع‌ترین علل فرو رفتن ناخن در پا عبارتند از:
• پوشیدن کفش‌هایی با پنجه تنگ که باعث فشار آمدن به انگشتان و ناخن‌های پا می‌شود
• کوتاه کردن بیش از اندازه ناخن یا کوتاه کردن آن به شکل هلالی (هنگام کوتاه کردن، گوشه‌های ناخن‌ها نباید کوتاه شده یا قوس داده شوند)
• آسیب دیدن ناخن پا
• داشتن ناخن‌هایی با خمیدگی غیرنرمال
عوارض
اگر فرو رفتن ناخن در پا درمان نشده یا کشف نشده باقی بماند ممکن است باعث عفونت استخوان قرار گرفته در زیر ناخن گردد که این می‌تواند منجر به عفونت جدی استخوان شود.

عوارض این عارضه، خصوصاً زمانی شدید می‌شوند که شما مبتلا به دیابت باشید که می‌تواند باعث ضعیف شدن جریان خون و تخریب عصب‌های پاهایتان شود. در این وضعیت، امکان دارد که یک آسیب‌دیدگی جزئی پا (مانند یک بریدگی، خراش، میخچه، کال یا فرو رفتن ناخن در انگشت) نیز به درستی بهبود نیافته و پا را دچار عفونت کند.

درمان ناخن فرو رفته در گوشت پا

دو نوع درمان برای فرو رفتن ناخن در گوشت پا قابل استفاده است. کلاسیک ترین درمان، روش جراحی و جدا کردن کامل ناخن از گوشت است، این روش اغلب همراه با عوارض دردناک جراحی است و عموماً فرد باید نزدیک به سه هفته دست از کار بکشد همچنین ممکن است ناخن دوباره با حالت قبلی ( فرورونده در گوشت) در بیاید همچنین در مواردی ممکن است ناخن بیمار همراه با بدشکلی هایی دوباره رشد کند و حالت طبیعی خود را از دست بدهد . روش دیگر بریدن ناحیه ای از ناخن است که در گوشت فرورفته است و بعد از آن با روش هایی ریشه ناخن سوزانده می شود.

بهترین روش درمان روش های کاملا بدون جراحی است، دوره درمان با این روش ها طولانی مدت ( تا شش ماه) است اما نتایج آن قطعی است و آسیبی به ظاهر ناخن شخص وارد نمیکند. این روش ها در ادامه توضیح داده شده اند.

لازم به ذکر است در کلینیک تخصصی امید علاوه بر درمان غیر جراحی ناخن فرو رفته در گوشت پا ، برای افرادی که سابقا ناخن خود را جراحی کرده اند و دچار بدشکلی های ناخن شده اند ، پروتز ناخن مصنوعی استفاده می شود .

5ad463f1781bd rahayedarman nakhonfroraftedarghoshtpa irnab ir راه های درمان ناخن فرو رفته در گوشت پا

راه های درمان ناخن فرو رفته در گوشت پا

بسته‌بندی

بسته‌بندی یک متد ساده دیگر است. در این متد تکه‌ای پنبه بین گوشه ناخن و پوست کنار ناخن قرار داده می‌شود. این کار می‌تواند در ابتدا کمی دردناک باشد، اما طبق گفته بیمارانی که به این روش درمان شده‌اند، معمولاً درد آن درست پس از قرار دادن پنبه تسکین می‌یابد. می‌توان پنبه را به یک ماده ضدعفونی یا گندزدا نیز آغشته کرد. این کار را باید روزی یک بار انجام دهید و هر بار مقدار پنبه را بیشتر کنید. وقتی که دیگر هیچ‌گونه دردی احساسی نشد و کناره ناخن هم دیگر در پوست فرو نرفت، می‌توان پنبه را با چسب اکریلیک به همان‌جایی که قرار داده شده چسباند و آن را برای یک هفته در همان‌جا باقی گذاشت. دوره درمان با این متد طولانی است، اما برای بیمارانی که مشکل آن‌ها جدی نیست به خوبی نتیجه می‌دهد.

درمان توسط اسپلینت مخصوص

درمان با اسپلینت مخصوص عبارت است از قراردادن یک تکه ی فلزی با ضخامت های مختلف روی ناخن که باعث رشد صحیح ناخن می شود. این روش یکی از جدیدترین متدهای درمان فرو رفتن ناخن در گوشت می باشد.


دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *